Barometr Cyfryzacji – nowy newsletter dla zarejestrowanych uczestników Akademii Cyfryzacji GS1 Polska
28 sierpnia 2023 (Last updated: 29 sierpnia 2023)
Przedstawiamy Ci pierwszy numer naszego kwartalnego newslettera „Barometr Cyfryzacji” skierowanego do małych i średnich firm (MŚP). Jak zauważają autorzy raportu KPMG “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, polscy mali i średni przedsiębiorcy są gotowi do bardziej zdecydowanej cyfryzacji niż duzi gracze. Właśnie dlatego chcemy Was wspierać! Jeśli w swojej firmie jesteś inicjatorem, ambasadorem czy sponsorem digitalizacji, co kwartał dostaniesz od nas syntetyczny przegląd ciekawych informacji dotyczących sektora retail, e-commerce i logistyki. Dzielimy się też z Wami informacjami o najnowszych inicjatywach GS1 oraz naszych partnerów, które mogą pomóc Wam w dalszym rozwoju. Szczególnie polecamy teksty dostępne na stronie naszej Akademii Cyfryzacji czy informacje o planowanych szkoleniach.
Inspirującej lektury!
Stan cyfryzacji w Polsce MŚP bardziej świadome znaczenia technologii niż duzi gracze Najnowszy raport KPMG “Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu” nie pozostawia wątpliwości: poziom cyfryzacji w Polsce stale się podnosi, ale nie tak szybko, jak w innych krajach. Nasz kraj cały czas zajmuje jedno z ostatnich miejsc w europejskim rankingu cyfryzacji DESI (niespełna 77% średniej unijnej). W tym roku trudno liczyć na poprawę – tylko 14% badanych firm zadeklarowało zwiększenie wydatków na transformację cyfrową. Co jeszcze wynika z raportu? • 29% firm przebadanych przez KPMG nie przeznacza wydatków na transformację cyfrową, a 71% nie oddelegowuje pracowników do zadań z nią związanych ❌ • Ponad trzy czwarte organizacji (78%) nie posiada formalnego dokumentu dotyczącego strategii transformacji cyfrowej (z wyjątkiem sektora finansowego – tu posiada go 50% respondentów) 📑 • Większość firm w Polsce zamierza utrzymać na niezmienionym poziomie wydatki (78%) i liczbę pracowników (92%) potrzebnych do realizacji zadań związanych z procesem digitalizacji ➡️ Cały raport przeczytasz klikając tutaj > Co słychać w retail? Jeśli Cię nie ma w e-commerce, to nie istniejesz 73% internautów jest zdania, że ważne jest, aby marka była dostępna w wielu kanałach. 50% z nich migrowało pomiędzy różnymi kanałami w procesie ostatniego zakupu. Tak wynika, z ósmego już wydania przekrojowego raportu Izby Gospodarki Elektronicznej poświęconego omnichannel. W tym roku konsumenci deklarują coraz częstsze zakupy online, spowodowane chęcią kontroli domowego budżetu. Szukając okazji i promocji zakupowych, migrują miedzy kanałami i chętnie wybierają płatności odroczone. Więcej przeczytasz w skrócie z raportu klikając tutaj > Wszystko, co chcesz widzieć o KSeF KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur (wymiany faktur ustrukturyzowanych) ma przybliżyć polskich przedsiębiorców do pełnej digitalizacji. Na razie uczestnictwo w systemie jest dobrowolne, choć nie zawsze tak będzie. Od 1 lipca 2024 roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe dla płatników VAT, a dla nievatowców – od 1 stycznia 2025 roku. Wydaje się, że to dużo czasu, ale do zmian warto się przygotować już dziś. Szczegóły znajdziesz klikając tutaj> Co nowego w e-commerce? Granice są umowne, a możliwości przybywa. Przeczytaj wskazówki od IGE Polscy przedsiębiorcy zrzeszeni w e-Izbie już wykorzystali możliwości e-cross-border. Teraz zachęcają kolejnych. Ich rekomendacje zebrała Izba Gospodarki Elektronicznej w opracowaniu „Trendy i wyzwania w cross-border”. W zbiorze wywiadów „Trendy i wyzwania” odsłaniają kolejne „stopnie wtajemniczenia” w transgraniczny handel internetowy. Porównują różne prędkości wejścia na pozakrajowy rynek, omawiają sposoby rozliczeń międzywalutowych i ochrony zysków, omawiają błędy i wskazują na sukcesy kampanii marketingowych zagranicą. Zbiór wywiadów jest dostępny na stronie IGE > Trendy i przyszłość w eCommerce: wywiad z Jakubem Gierszyńskim Polski e-commerce jest w bardzo dobrym miejscu – należy do krajów, które rozwijają się szybciej, niż inne w Europie. Marketplace’y rosną w siłę, a Allegro od lat nie oddaje pozycji potentata nad Wisłą. O trendach i przyszłości polskiego e-commerce opowiada Jakub Gierszyński, Członek Rady GS1 Polska, dwukrotnie nagradzany tytułem Dyrektora e-Commerce Roku. Całej rozmowy posłuchasz na kanale YouTube GS1 Polska > Co słychać w łańcuchu dostaw? Hybrydowy e-CRM wspiera transport w Colian Logistic Firma Colian Logistic uruchomiła pilotażowo elektroniczny list przewozowy (e-CMR) na trasie Polska – Wielka Brytania. Dzięki wdrożeniu czas obsługi dokumentów skrócił się średnio o 62,5%. Koordynatorem wdrożenia było GS1 Polska. Docelowo przewoźnik planuje wyeliminować ręczne wpisywanie danych do platformy, a także przejść na Elektroniczną Wymianę Dokumentów (EDI) w zakresie e-CMR. Szczegóły przeczytasz na stronie GS1 Polska > Chat GPT i sztuczna inteligencja w logistyce emy zarządzania magazynem coraz częściej „uczą się” na podstawie analizowanych danych. Sztuczna inteligencja może wesprzeć w szczególności procesy automatyzacji działań rutynowych i powtarzalnych, planowania stanów magazynowych oraz zarządzania topografią magazynu, delegowaniem pracy, a także szeroko pojętą optymalizacją i ciągłą analizą efektywności. Czy AI może całkiem wyręczyć człowieka? Więcej na blogu naszego partnera, HKK Group > From our desk Podcast: Trendy i wyzwania branży retail Po okresie pandemii klienci wracają do tradycyjnych sklepów stacjonarnych. Jednak aby przetrwać i odnieść sukces w dynamicznym środowisku, branża retail musi zoptymalizować koszty i zadbać o środowisko. O tym, jak to zrobić skutecznie, a także szerzej o korzyściach ze standardów GS1 w branży retail, opowiada Monika Brzóska, Technology Strategy Manager w Accenture, w rozmowie z Tomaszem Sączkiem. Posłuchaj “Kreatywnie o Digitalizacji” > EDI w łańcuchu dostaw: korzyści z transportu bez papieru Automatyzacja procesów, minimalizacja kosztów, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. To tylko kilka z wielu korzyści elektronicznej wymiany danych (EDI). Odkryj, na czym polega elektroniczna wymiana danych w transporcie towarów, i poznaj przykłady skutecznego wdrożenia modelu Paperless w dostawach do Biedronki. Szczegóły na blogu Akademii Cyfryzacji. Szczegóły na blogu Akademii Cyfryzacji> Amazon, Allegro i kody kreskowe: combo szkoleń dla e-commerce Mamy dla Ciebie pakiet kilkunastu webinarów poświęconych różnym aspektom działalności na platformach online, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Naszymi gośćmi będą eksperci z wieloletnim doświadczeniem w branży e-commerce. Zobacz szczegółową listę webinarów i zarejestruj się. Kliknij tutaj> Jak cyfrowa jest logistyka Twojej firmy? Zbadaj to! Usługa diagnozy logistycznej pozwala zbadać poziom efektywności poszczególnych obszarów firmowej logistyki. Uzyskaj kompleksową ocenę od ekspertów i dowiedz się, co możesz zrobić, żeby zoptymalizować swoje działania. Diagnoza trwa średnio 3-5 tygodni. Dla Uczestników GS1 usługa diagnozy jest dofinansowana w 50% przez GS1 Polska. Więcej szczegółów w zakładce diagnoza logistyczna> |