Nowy rok – nowy top temat!
02 stycznia 2025
DPP – Cyfrowy paszport produktowy na tematem pierwszego kwartału 2025
W pierwszym kwartale 2025 roku z przyjemnością przedstawimy Państwu innowacyjną koncepcję Cyfrowego Paszportu Produktowego (DPP – Digital Product Passport)!
To przełomowe rozwiązanie jest częścią strategii Unii Europejskiej w ramach planu gospodarki o obiegu zamkniętym (CEAP). Komisja Europejska już w marcu 2022 roku zaprezentowała projekt regulacji “Zrównoważony Produkt”, który ustanawia ramy dla wprowadzenia DPP.
Cyfrowy Paszport Produktowy to przyszłość transparentności i zrównoważonego rozwoju! Nowe przepisy zobowiązują firmy do udostępniania kluczowych danych o produktach, co zwiększy świadomość konsumentów i usprawni działania operatorów w łańcuchu dostaw.
DPP obejmie zarówno towary produkowane na terenie Europy, jak i te importowane z rynków międzynarodowych. To krok milowy w kierunku bardziej odpowiedzialnej i zrównoważonej przyszłości, w której każdy produkt ma swoją historię dostępną na wyciągnięcie ręki.
Rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektowania produktów, które obejmują m.in. poniższe zagadnienia:
• trwałość i niezawodność produktu;
• możliwość ponownego użycia produktu;
• możliwość ulepszenia produktu, możliwość jego naprawy, łatwość konserwacji i odnowienia;
• obecność substancji potencjalnie niebezpiecznych w produktach;
• efektywność energetyczna produktu i jego zasobooszczędność;
• zawartość materiałów z recyklingu w produktach;
• regeneracja, odzysk i recykling produktu;
• ślad węglowy i środowiskowy produktu;
• przewidywana ilość odpadów wytworzonych w związku z produktem.
Cele wprowadzenia paszportu
Wprowadzenie cyfrowego paszportu produktu ( DPP) ma trzy główne cele:
• zapewnienie, by podmioty uczestniczące w łańcuchu wartości, w szczególności konsumenci, podmioty gospodarcze oraz właściwe organy krajowe, miały dostęp do istotnych dla nich informacji;
• ułatwienie przeprowadzania kontroli zgodności produktu przez właściwe organy krajowe;
• umożliwienie poprawy identyfikowalności produktów na kolejnych ogniwach łańcucha wartości.
Cyfrowy paszport produktu ( DPP) nie zastąpi niecyfrowych form przekazywania informacji (np. instrukcje obsługi, etykiety), lecz będzie ich uzupełnieniem. Docelowo, paszport produktu będzie umożliwiał uzyskanie informacji na temat innych aspektów związanych ze zrównoważonym rozwojem, które będą miały zastosowanie do danej grupy produktów.