“Kierunek: cross-border e-commerce” – raport GS1 Polska
14 lutego 2024 (Last updated: 16 lipca 2024)

GS1 Polska opublikował raport: ‘’Kierunek: cross border e-commerce’’. Publikacja jest przewodnikiem dla małych i średnich firm e-commerce, które planują ekspansję na rynki zagraniczne. Zawiera wyniki badań niemal 900 polskich firm. Oto najważniejsze wnioski z raportu.
Doświadczenie w e-commerce a ekspansja zagraniczna
Według badania GS1 Polska, firmy z większym stażem w handlu internetowym odważniej wychodzą na rynki zagraniczne. 44% z nich prowadzi e-commerce ponad 5 lat, a 45% od 1 do 5 lat. Tylko 11%, respondentów, którzy sprzedają za granicą, zajmuje się e-commerce mniej niż rok.
Kierunki polskiego e-commerce
Spośród Uczestników Systemu GS1 najwięcej jest firm, które oferują swoje produkty w różnych krajach (38,9%). Blisko tyle samo firm działa tylko na polskim rynku (37,7%). Z kolei 14,2% respondentów sprzedaje obecnie tylko w Polsce, ale planuje poszerzyć sprzedaż na rynki zagraniczne.
Przychody z cross-border e-commerce
Większość respondentów (61,1%) otrzymuje ze sprzedaży cross-border mniej niż 25% przychodów. 13% badanych firm osiąga zza granicy przychody w przedziale 50%-75%. Natomiast 10% firm uzyskuje z handlu transgranicznego ponad 75% swoich przychodów.
Model sprzedaży: marketplace, sklep online czy hybryda?
49% respondentów prowadzi sklep online i równocześnie sprzedaje na marketplace’ach. Wyłącznie z marketplace’ów korzysta 31,9% respondentów, a 20% sprzedaje produkty tylko we własnym e-sklepie.

Zagraniczne rynki, na których działają polscy sprzedawcy
Polscy sprzedawcy najchętniej sprzedają w Niemczech (65,3%), Czechach (56%) oraz we Francji (29,2%). Oprócz Europy, respondenci wybierają Amerykę Północną (9,3%) i Azję (2,4%). Tylko 3 respondentów (niecały 1%) prowadzi e-commerce w Afryce.
,,Kierunek: cross-border e-commerce’’ to nie tylko wyniki przeprowadzonych badań. W raporcie znajdują się również wskazówki od ekspertów oraz business cases firm, które odniosły sukcesy w sprzedaży transgranicznej swoich produktów.
Więcej informacji znajdziesz w pełnej wersji dokumentu.
