e-CMR przyszłością cyfrowej logistyki
19 kwietnia 2023 (Last updated: 20 maja 2024)
Cyfrowe dokumenty oznaczają przede wszystkim ograniczenie błędów ludzkich, lub celowych zaniedbań, a przez to zwiększoną kontrolę nad procesem. Wprowadzenie elektronicznego listu przewozowego (e-CMR) to szczególnie ważny element digitalizacji logistyki. Kiedy zostanie wprowadzony, przyniesie realne korzyści biznesowe, takie jak oszczędność czasu i zmniejszenie kosztów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak działa elektroniczny list przewozowy;
- Jakie są korzyści z elektronicznego listu przewozowego;
- Czy e-CMR w Polsce jest legalny;
- Jak wdrożyć elektroniczny list przewozowy w 2023 roku.
Dokumenty elektroniczne przestały już dziwić kogokolwiek. Elektroniczne faktury czy zamówienia to biznesowa codzienność wielu przedsiębiorstw. Wprowadzenie na podobnej zasadzie elektronicznych dokumentów do umowy przewozu przynosi także realne oszczędności czasu i pieniędzy.
Jak działa e-CMR?
Elektroniczny list przewozowy (e-CMR) działa na tej samej zasadzie co tradycyjny list przewozowy (CMR). Jest najważniejszym dokumentem w międzynarodowym transporcie drogowym. Kluczowa różnica polega na tym, że e-CMR łączy wszystkie strony zaangażowane w proces dostawy, za pośrednictwem specjalnie opracowanej platformy (docelowo platformy eFTI).
W 2025 roku e-CMR ma upowszechnić się w całej Europie. Gdy tak się stanie, międzynarodowa logistyka stanie się też bardziej transparentna, ekologiczna i będzie mogła szukać większych oszczędności.
Jakie są korzyści z wdrożenia e-CMR?
Elektroniczny list przewozowy, w przeciwieństwie do tradycyjnego, pozwala wygodnie śledzić postęp realizacji dostawy przesyłki. To znacznie zwiększa przejrzystość i wydajność procesu, zwłaszcza w przypadku problematycznych lub uszkodzonych przesyłek, którym można zrobić zdjęcia i przypisać je do odpowiedniego dokumentu. Dzięki temu wszystkie zainteresowane strony są w stanie szybciej reagować, by rozwiązać spór i sprawnie wymieniać się protokołami ubezpieczeniowymi.
Zobacz, jakie są korzyści z wdrożenia elektronicznego listu przewozowego!
Cyfrowy list przewozowy można obsłużyć w zaledwie 9 minut. Obsługa „klasycznego” listu przewozowego (drukowanego w trzech kopiach) zajmuje przeciętnie 23 minuty.
- e-CMR przyśpiesza proces rozliczenia – cyfrowy dokument pozwala rozpocząć proces fakturowania zaraz po zakończonym transporcie, bez oczekiwania na dokumenty zwrotne od odbiorcy ładunku.
- Cyfrowy list przewozowy można łatwiej archiwizować – wersja elektroniczna jest łatwo dostępna dla wszystkich stron i wygodniejsza w użyciu niż papierowy list przewozowy.
- e-CMR jest łatwy do weryfikacji – organy podatkowe niełatwo podważą wiarygodność danych z takich dokumentów.
- Dokument cyfrowy jest bezpieczny – brak przekazywania kartek z rąk do rąk chroni nas przed różnymi zakażeniami.
- Wersja listów przewozowych bez papieru to ekologia – gdy logistyka pożegna się z papierem, w całej Unii Europejskiej zaoszczędzimy 150-200 mln kartek papieru rocznie, ratując nawet 900 tys. drzew!
Cyfrowe dokumenty przewozowe – czy e-CMR jest legalny?
Mimo tych korzyści status prawny e-CMR w Polsce nie jest jeszcze prawnie uregulowany. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego (eFTI) wejdzie w życie w 2024 roku we wszystkich krajach UE. Dopiero wtedy cyfrowy dokument CMR stanie się w pełni legalnym dokumentem, na równi z jego papierowym odpowiednikiem. Do tego czasu Polska musi znowelizować podstawowe zapisy regulujące prawo dotyczące transportu towarowego (Ustawę o transporcie drogowym i ustawę Prawo przewozowe).
Firmy decydujące się na pilotażowe wdrożenie elektronicznych listów przewozowych z GS1 Polska mogą korzystać z rozwiązania hybrydowego, które wydaje się być jak najbardziej zgodne z obowiązującym prawem. Rozwiązanie hybrydowe polega na elektronicznym sposobie wypełniania danych do listów przewozowych (z wykorzystaniem platformy e-CMR), a następnie wydruku 1 kopii wygenerowanego listu przewozowego, który wędruje do kabiny kierowcy i tam jest okazywany w formie papierowej w przypadku kontroli.
Od dokumentów elektronicznych nie ma już odwrotu
Z badań Polskiego Instytutu Transportu Drogowego i GS1 Polska (2022) wynika, że ponad 2/3 badanych chciałoby na co dzień korzystać z elektronicznych listów przewozowych, a blisko połowa przedsiębiorstw jest już na to gotowa technologicznie. Dla firm, które chcą zminimalizować negatywny wpływ na środowisko naturalne, wybór elektronicznych dokumentów przewozowych to jeden z podstawowych kroków cyfrowej transformacji.