Baza wiedzy  »  Cyfrowe dokumenty  »  EDI w łańcuchu dostaw: korzyści z transportu bez papieru

EDI w łańcuchu dostaw: korzyści z transportu bez papieru

04 maja 2023 (Last updated: 20 maja 2024)

cyfrowy magazyn

Automatyzacja procesów, minimalizacja kosztów, efektywne zarządzanie łańcuchem dostaw. To tylko kilka z wielu korzyści elektronicznej wymiany danych (EDI). Odkryj, na czym polega elektroniczna wymiana danych w transporcie towarów i poznaj przykłady skutecznego wdrożenia.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest EDI,
  • jaką wartość biznesową zyskujesz z wdrożenia EDI do łańcucha dostaw,
  • w jaki sposób EDI zwiększyło efektywność w brytyjskiej sieci restauracji,
  • jak właściciel sieci Biedronka zwiększył wydajność dostaw, eliminując papierowe dokumenty.

EDI to skrót od „Electronic Data Interchange”, czyli elektronicznej wymiany danych między firmami. Oznacza system przetwarzania dokumentów biznesowych w sposób elektroniczny. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą przesyłać między sobą różnego rodzaju dokumenty, takie jak zamówienia, faktury czy potwierdzenia wysyłek, w sposób automatyczny i bez potrzeby ręcznego przepisywania informacji.

Z tego systemu korzysta obecnie wiele branż, ale jakie są konkretne korzyści z EDI w łańcuchu dostaw? Po pierwsze efektywne zarządzanie globalnymi łańcuchami dostaw poprzez unikalną identyfikację produktów. Dzięki wdrożeniu zastępujesz papierowe dokumenty, które wcześniej były wysyłane tradycyjną lub elektroniczną pocztą. To z kolei zapewnia bezpośrednią komunikację między komputerami, umożliwiając automatyczną wymianę dokumentów, bez potrzeby pracy manualnej.

EDI

Rozwój łańcucha dostaw oraz jego konkurencyjność a wdrożenie EDI

Obecnie EDI jest standardowym sposobem wymiany dokumentów między dużymi organizacjami i ich dostawcami. Jego wdrożenie umożliwia automatyzację procesów biznesowych, minimalizację kosztów oraz efektywne zarządzanie. A to są ważne aspekty dla każdego sektora, również łańcucha dostaw.

Dzięki EDI możliwe jest szybsze reagowanie na zmiany w zapotrzebowaniu czy w zaopatrzeniu, co pozwala na uniknięcie opóźnień i błędów w dostawach. Największe korzyści biznesowe zastosowania EDI w ramach Twojego łańcucha dostaw to:

  1. Zwiększona satysfakcja klienta
    Kontrola konsumentów nad zamówieniami oraz terminowość to, według autorów raportu „The Logistics Report Summary 2021”, jeden z najważniejszych czynników branych pod uwagę przed dokonaniem zakupu online. A ponieważ proces zakupowy B2B jest bardziej złożony, potencjalny błąd może zostać spotęgowany. Dlatego znajomość statusu dostaw w łańcuchu B2B może mieć kluczowy wpływ na realizację zamówień do klienta końcowego. Tu właśnie przychodzi z pomocą EDI. Elektroniczna wymiana danych zapewnia ogromną przewagę konkurencyjną, ponieważ pozwala na bieżąco kontrolować status zamówienia i przyczynia się do rozwiązania wielu problemów logistycznych. Wymiana EDI sprawdza się zwłaszcza przy początkowych kontraktach biznesowych, w fazie budowania zaufania, co pozwala w dłuższej perspektywie zbudować bazę lojalnych klientów.
  2. Mniejsza ilość błędów to oszczędności
    Brak ludzkiej interwencji przekłada się na mniejszą liczbę błędów, często popełnianych przy obsłudze manualnej. EDI znacznie obniża koszty każdej transakcji, eliminując ryzyko wystąpienia najbardziej kosztownych błędów logistycznych, takich jak zagubione lub nieprawidłowe zamówienia. Dzięki temu uwalnia zasoby, odciążając Twoich pracowników i pozwalając na przeniesienie kluczowej wiedzy specjalistycznej do procesów o wysokiej wartości, takich jak np. produkcja.
  3. Poprawa rentowności
    Wprowadzenie EDI wpływa na zwiększenie zwrotu z inwestycji firmowych (ROI) poprzez obniżenie kosztów transakcyjnych, zwiększenie efektywności operacyjnej, poprawę jakości i szybkości obsługi klienta oraz lepsze wykorzystanie zasobów. Dzięki automatyzacji firmy są w stanie w lepszym stopniu wykorzystać zasoby. EDI wpływa również na utrzymanie optymalnego poziomu zapasów, ograniczając kosztowne i nieefektywne rezerwy. Zredukowanie kosztów procesów logistycznych może wpłynąć na zwiększenie marży brutto firmy, a co za tym idzie – na wzrost zysków.
edi

Case study Mitchells & Butlers: EDI oraz ASN sposobem na lepszą efektywność w zarządzaniu łańcuchem dostaw

Mitchells & Butlers, wiodąca brytyjska firma z branży HoReCa, wdrożyła zaawansowane powiadomienia o wysyłce (ASN) za pomocą standardów EDI i GS1, aby poprawić widoczność i wydajność swojego stanu magazynowego. Celem było umożliwienie automatycznej wymiany powiadomień o wysyłce między dostawcą produktów a restauracjami. Rozwiązanie umożliwiło śledzenie przesyłek przychodzących w czasie rzeczywistym, pozwalając na bieżący nadzór nad dostawami z centrów dystrybucyjnych do restauracji.

Rozwiązanie EDI zapewniło również dokładne informacje na temat zawartości każdej przesyłki, co poprawiło widoczność stanu magazynowego i zmniejszyło ryzyko nadmiernego lub niedostatecznego zatowarowania, a jest to znaczące w przypadku firm gastronomicznych i produktów o krótkiej dacie ważności. Udało im się zredukować czas i wysiłek wymagany do ręcznego wprowadzania danych, poprawiając dokładność i zmniejszając ryzyko błędów.

Wykorzystanie modelu paperless w dostawach do Jeronimo Martins Polska

Jeronimo Martins Polska (JMP) to wiodąca sieć handlowa działająca w Polsce, która postanowiła całkowicie zrezygnować z papierowych dokumentów na rzecz ich elektronicznych wersji. W ramach realizacji tego celu JMP wdrożyła elektroniczny komunikat awiza dostawy (DESADV) oraz komunikat potwierdzenia otrzymania dostawy (RECADV) w procesach biznesowych z producentem Lactalis oraz operatorem logistycznym Fresh Logistics.

Projekt ten usprawnił przepływ towarów i pozwolił zaoszczędzić czas, a także przyczynił się do ochrony środowiska. Trwający około 3 miesięcy pilotaż zakończył się pełnym wdrożeniem komunikatu DESADV wraz z etykietą logistyczną SSCC oraz RECADV, we wszystkich centrach dystrybucyjnych JMP oraz dla wszystkich dostaw z Lactalis realizowanych przez Fresh Logistics. Analiza danych od JMP pokazuje, że wskaźnik nieprawidłowych dostaw uległ poprawie o około 5 punktów procentowych. Wynika to z obniżenia wskaźnika nieterminowych dostaw, który spadł z 8% do około 3%.

Czy warto stosować komunikaty EDI?

Plusów zastosowania EDI w całym łańcuchu dostaw, z uwzględnieniem partnerów handlowych, jest wiele. Dzięki EDI możliwe jest lepsze zarządzanie zasobami i szybsze reagowanie na zmiany w zapotrzebowaniu, co umożliwia uniknięcie opóźnień i błędów w dostawach. A to z kolei prosta droga do zwiększenia satysfakcji klienta, mniejszej liczby błędów oraz do oszczędności. Efektywny i szybki przepływ informacji w branży logistycznej wspierają kody kreskowe, pod którymi kryją się standardy GS1, takie jak globalny numer jednostki handlowej (GTIN) i seryjny numer jednostki wysyłkowej (SSCC).

Dzięki temu wdrożenie elektronicznej wymiany danych umożliwia efektywną i bezpieczną wymianę informacji między firmami. Nadal się zastanawiasz nad zastosowaniem EDI w swoim łańcuchu dostaw? Skontaktuj się z nami, a odpowiemy na Twoje pytania i wyjaśnimy ewentualne wątpliwości.


Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(5554) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(112) } } } }

Zarejestruj się i dołącz do ponad 500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się