Baza wiedzy  »  Cyfrowe dane  »  Dane produktowe w omnichannel: dlaczego są takie ważne?   

Dane produktowe w omnichannel: dlaczego są takie ważne?   

08 lipca 2024 (Last updated: 11 września 2024)

dane produktowe w omnichannel

Marketing wielokanałowy (ang. omnichannel) to sposób na bezproblemowe zakupy online w różnych kanałach sprzedaży. Nie tylko w sklepach czy platformach online, ale także w aplikacjach mobilnych, mediach społecznościowych i sklepach stacjonarnych.  

Dzięki omnichannel klienci mogą dokonywać zakupów szybko i wygodnie.  Na przykład, klient rozpoczyna proces zakupu na jednym urządzeniu lub kanale (np. dodaje produkt do koszyka na stronie internetowej na swoim komputerze). Zakupy może dokończyć na innym urządzeniu lub w innym kanale (np. w aplikacji mobilnej) bez konieczności ponownego szukania tego samego produktu.  

Dane produktowe w omnichannel

Aby poprawić doświadczenie zakupowe klienta, warto wdrożyć rozwiązania wspierające współpracę sprzedażową między różnymi kanałami. W ten sposób buduje się ich zaufanie do marki i zwiększa szansę na powtórne zakupy. Spójność danych produktowych rozwiązuje także problemy związane z zarządzaniem informacją produktową (np. w momencie aktualizacji). Jednak rozwiązania te wymagają kluczowego fundamentu: dokładnych i szczegółowych danych o produktach.   

dane produktowe w omnichannel
Strategia omnichannel a logistyka. Jak ją wdrożyć w firmie? (gs1.pl).

Dobre dane to zorganizowane dane    

Skuteczny marketing omnichannel bazuje na płynnym przepływie danych w czasie rzeczywistym. Cena, specyfikacje, dostępność i opisy muszą być spójne we wszystkich kanałach, bo inaczej klient wyjdzie bez zakupów i niezadowolony.   

Jednak, aby dane mogły swobodnie przepływać, potrzebne jest dobrze zorganizowane źródło danych – na przykład Globalne Modele Danych Produktowych. Jego podstawą jest spójny katalog danych, czyli uszeregowany zbiór atrybutów opisujących wyroby. Zawiera on cechy produktu takie jak numer GTIN/EAN, nazwę, wymiary, masę czy opis. 

Aby poprawnie zbudować katalogi produktowe, potrzebne są standaryzowane identyfikatory. Im większy ich zasięg, tym lepiej. Jednym ze sposobów skutecznego identyfikowania produktów jest numer GTIN, z którego świat handlu korzysta już od 50 lat. GTIN jest zapisany pod postacią kodu kreskowego i jednoznacznie identyfikuje produkt na skalę globalną. Ma zdefiniowaną strukturę, która pomaga algorytmom w wyszukiwaniu i porównywaniu produktów w sklepach internetowych, a nawet bezpośrednio z poziomu wyszukiwarki. Algorytmy wyszukiwarek uwzględniają numer GTIN podczas łączenia fraz wpisywanych przez użytkowników z informacjami produktowymi. 

Jakościowe dane podstawą kanałów sprzedaży omnichannel   

Jakościowe dane produktowe to podstawa sprytnych zakupów. Klienci chcą kupować bardziej rozważnie. Szukają tańszych zamienników, dobrych promocji i możliwości szybkich oraz darmowych zwrotów. Sprzedawcy muszą dopasować wszystkie kanały sprzedaży do nowych oczekiwań konsumentów. A ci chcą mieć możliwość wyszukiwania i porównywania produktów.   

W obliczu mnogości informacji produktowych to właśnie rzetelne dane umożliwiają weryfikację autentyczności zakupu. Są podstawą wzmocnienia autentyczności i oceny marki. Jest to szczególnie ważne w przypadku zakupów produktów „z wyższej półki”. Jak wynika z doświadczenia GS1, sieci handlowe i sprzedawcy internetowi czasem nie są w stanie kategorycznie odpowiedzieć na pytanie: „Czy to faktycznie taki produkt, za jaki go uważam?”.    

Rzetelne dane produktowe to również mniej zwrotów, które generują zbędną emisję dwutlenku węgla nie tylko za sprawą transportu, ale również opakowania. Rzetelne dane na temat produktów, oparte na globalnych identyfikatorach, pomagają obniżać wysoką obecnie liczbę zwrotów towarów.  Może to wynikać z ich złego opisu zamieszczonego w sklepie internetowym.   

Spójne dane produktowe to inwestycja   

Dokładne dane na temat produktu są kluczowe dla sprzedaży omnichannel. Zapewniają spójność wszystkich platform i kanałów sprzedażowych oraz jednorodność informacji w bazie danych. Polepszają też doświadczenia zakupowe. Przez to zwiększają konwersję i budują zaufanie klientów. 


W zakładce Szkolenia znajdziesz materiały e-learningowe. Z nich dowiesz się więcej na temat Globalnych Modeli Danych oraz standardów GS1.

Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(8667) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(109) } } } }

Zarejestruj się i dołącz do ponad 1500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się