Baza wiedzy  »  Cyfrowe dane  »  Strategia omnichannel a logistyka. Jak ją wdrożyć w firmie?

Strategia omnichannel a logistyka. Jak ją wdrożyć w firmie?

05 czerwca 2023

globalny łańcuch dostaw

Powiedzieć, że w dzisiejszych czasach zakupy online są powszechne, to jak nic nie powiedzieć. Rozkwit branży e-commerce i znaczące uproszczenie dokonywania zakupów w sieci wymusił zmianę spojrzenia na kwestie logistyczne. Mowa tu o świeższych i bardziej nowoczesnych strategiach zarządzania magazynem. Wszystko po to, aby zadowolić współczesnego, bardzo świadomego klienta. Tym sposobem kłania się nam strategia omnichannel, znana również jako wielokanałowa.

Czym jest strategia omnichannel?

Czym zatem jest owa strategia? To przede wszystkim podejście przyjazne klientowi. Uwzględnia jego potrzeby i zorientowane jest na jak najlepsze doświadczenia zakupowe. W jaki sposób? Otóż dzięki przenikaniu się wielu kanałów sprzedażowych możliwa jest realizacja zamówienia klienta w jak najkrótszym czasie. Takie zatarcie się granicy pomiędzy zakupami online i offline otwiera przed firmami wiele możliwości, także tych marketingowych. Zmniejsza się bowiem dystans pomiędzy marką a samym klientem. Dzięki tej strategii otwiera się więc możliwość nawiązania z nim głębszej relacji, co zaowocuje w przyszłości. Nie jest przecież żadną tajemnicą, że istnieje większe prawdopodobieństwa zakupu w przypadku klienta, który daną markę po prostu lubi.

Dotykamy w ten sposób samego rdzenia strategii omnichannel. To klient i jego wygoda są tutaj w ścisłym centrum zainteresowania. Nie da się jednak ukryć, że jest to podejście pod wieloma względami niezwykle wymagające dla przedsiębiorstw. Muszą one bowiem sprostać zadaniu skoordynowania działań w taki sposób, aby były w stanie obsługiwać wiele zamówień z wielu różnych kanałów. Wyzwaniem staje się tutaj ich integracja, ponieważ klienci nie będą dokonywać zakupów jedynie za pośrednictwem Internetu. W grę wchodzą przecież jeszcze tradycyjne sklepy, a także ściśle określone punkty sprzedaży lub odbioru paczek.

Aby z powodzeniem zastosować strategię omnichannel, niezbędne jest przystosowanie do niej łańcucha dostaw. Do czego powinien być zdolny, aby sprostał zadaniu? Przede wszystkim musi przetwarzać bardzo dużą ilość danych w czasie rzeczywistym, ale to nie jedyny problem. Bardzo ważna jest również obsługa magazynów. Aby przyjmować ładunki i odpowiednio nimi zarządzać, należy zaprowadzić kilka istotnych zmian w funkcjonowaniu magazynu.

Wprowadzenie omnichannel wymaga:

  1. Obsługi przez magazyny ogromnej ilości zamówień
  2. Reorganizacji przygotowywania zamówień
  3. Przeprowadzenia wszystkich procesów magazynowych w o wiele krótszym czasie

To poważne wyzwania, które wymagają zastosowania innych niż normalnie środków i rozwiązań. Na ten przykład, aby zmienić sposób przygotowania zamówień, można je obsługiwać na poziomie pojedynczych produktów, a nie całej palety.

Omnichannel to jednak nie tylko integracja strategii z systemem magazynowym, ponieważ sama logistyka to przecież nie sam magazyn. Strategia ta bardzo pomaga również w budowaniu wysokiej jakości obsługi klientów. Jej możliwości pozwalają szybko zażegnać i rozwiązać ewentualne problemy.

Jak konkretnie? Odpowiednio zintegrowana, strategia omnichannel może znacząco usprawnić:

  1. Składanie reklamacji oraz odpowiadanie na nie
  2. Dokonywanie zwrotu i wymiany produktu zakupionego online w sklepie stacjonarnym

Swoboda dokonywania zakupów ma ogromny wpływ na wizerunek całej marki. To, co z kolei często przyciąga klientów do sklepu to polityka rabatowa. Równomierny rozwój wszystkich kanałów sprzedażowych w zgodzie z omnichannel nadaje polityce rabatowej i cenowej pewnej elementarnej spójności.

W jaki sposób wdrożyć strategię omnichannel i przystosować ją do magazynu?

Wdrożenie strategii omnichannel niesie ze sobą tak wiele korzyści, jak i trudności związanych z jej implementacją. Nie ma jednak przeszkód, których nie dałoby się jakoś pokonać. Przyjrzyjmy się zatem, w jaki sposób można zastosować omnichannel w e-commerce i zainstalować ją do systemu WMS.

Strategia omnichannel dla e-commerce i jej instalacja do systemu WMS

Wspomniany system WMS odgrywa w całym przedsięwzięciu kluczową rolę. Czym zatem jest? W telegraficznym skrócie — to system do zarządzania magazynem. Jego zadaniem jest sprawowanie pieczołowitego nadzoru nad całym kompleksem magazynowym organizacji. To właśnie dzięki niemu możemy zarządzać wszystkimi operacjami dokonywanymi w centrum logistycznym.

W przypadku integracji strategii omnichannel z systemem magazynowym wypada pamiętać o jednym. Obecnie systemy WMS posiadają dwa oddzielne moduły, przeznaczone odpowiednio dla e-commerce i omnichannel. Wydawać by się mogło, że jest to zupełnie nieistotny szczegół. Nie należy jednak ulegać pozorom — dzięki takiemu rozdzieleniu możliwa jest optymalizacja wszelkich procesów logistycznych. Narzędzie to obsługuje i przetwarza w ten sposób wszystkie dane w czasie rzeczywistym.

Niesie to ze sobą oczywiście szereg wymiernych korzyści. Zastosowanie wielu kanałów w sprzedaży wiąże się bowiem z:

  • Lepszą koordynacją przepływu towarów — zapasy w magazynie poddane są większej i skrupulatnej kontroli
  • Optymalnym wykorzystaniem dostępnej powierzchni — składowanie towarów w magazynie podlega kontroli systemu, który koordynuje proces jego rozmieszczania
  • Większą efektywnością pracowników — zintegrowany ze strategią omnichannel system WMS lepiej planuje trasy pokonywane przez pracowników magazynu (pokonują krótsze odległości i nie wykonują niepotrzebnych działań)

Istnieją jednak poważne wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć, wdrażając omnichannel do magazynu. Nie wszystkie magazyny są bowiem przystosowane do takiej reorganizacji. Przestawienie się na nowy model realizacji procesów magazynowych może wiązać się ze zmianą projektu logistycznego całego magazynu.  W gruncie rzeczy istnieją 2 możliwe wyjścia z sytuacji:

  1. Przystosowanie wykorzystywanego obiektu do nowego modelu
  2. Budowa całkowicie nowego magazynu, przeznaczonego wyłącznie do działalności online

To z całą pewnością może być problematyczne. Nie warto zatem ryzykować i działać jedynie na własną rękę. To moment, w którym zdecydowanie należy skontaktować się ze specjalistami w zakresie nowych rozwiązań dla logistyki. Tajemnicą poliszynela jest przecież, że działalność różnych firm różni się od siebie w pewnych aspektach. Rozwiązanie, które nie będzie tym najlepszym dla jednego, doskonale sprawdzi się u kogoś innego.

Zmiana projektu logistycznego magazynu jest wręcz tożsama z wprowadzeniem różnych rozwiązań. Jednym z nich może być automatyzacja, ale wcale nie musi być ona pełna. Nie zawsze istnieje taka konieczność. Istnieją przecież systemy półautomatyczne, które mogą być odpowiedzią na potrzeby konkretnego klienta. Wspomagają one np. proces kompletacji zamówień. Tak czy inaczej, wespół ze zintegrowanym systemem WMS, zwiększą efektywność oraz rentowność danego obiektu, co w zupełności wystarczy, aby sprostać wymaganiom strategii omnichannel.

Omnichannel jest przyszłością w logistyce, sprzedaży i e-commerce

Wyjaśniliśmy sobie korzyści z wdrożenia omnichannel i jakie ma ono przełożenie na całą logistykę. Nie padło jednak nic o tym, co mogą stracić firmy, które tego nie zrobią. Sprzedaż za pośrednictwem internetu wręcz wymaga, aby taką strategię zaimplementować. Jej brak jest więc równoznaczny ze znaczącym spowolnieniem rozwoju przedsiębiorstwa.

Pozytywne doświadczenie zakupowe klientów jest obecnie kamieniem węgielnym w e-commerce, a omawiana przez nas strategia sposobem, aby je osiągnąć. GS1 Polska oraz nasi Partnerzy z przyjemnością zaproponują najlepsze i dostosowane do Twojej działalności rozwiązanie.

Podobne artykuły

Zarejestruj się i dołącz do ponad 500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się