Baza wiedzy  »  Cyfrowe dane  »  Jak przygotować się do Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP)?  

Jak przygotować się do Cyfrowego Paszportu Produktu (DPP)?  

18 lutego 2025

DPP

Jak przygotować się do Cyfrowego Paszportu Produktu? To pytanie, które wkrótce będzie zajmować wielu przedsiębiorców. Na razie temat cyfrowych paszportów pozostaje poza zasięgiem zainteresowania opinii publicznej. Jednak w 2027 roku, na mocy decyzji Komisji Europejskiej, stanie się standardem w wielu branżach. Jak będzie działać DPP? O czym warto pamiętać, przygotowując dane? Dowiesz się z artykułu.  

Poznaj odpowiedzi na pytania:  

Data is everything, and everything is data” – to motto, które coraz lepiej oddaje rzeczywistość współczesnych firm. Poziom dojrzałości organizacji pozostaje jednak bardzo nierówny w tej kwestii. Jednak wkrótce pojawi się czynnik, który zrewolucjonizuje podejście do rzetelnych danych produktowych. To Cyfrowy Paszport Produktu, który stanie się niezbędny dla wielu branż.  

Skąd wziął się Cyfrowy Paszport Produktu?  

Aby zrozumieć, skąd wziął się Cyfrowy Paszport Produktu (ang. Digital Product Passport – DPP), musimy cofnąć się do inicjatywy Unii Europejskiej z 2019 roku, znanej jako „Zielony Ład”. W jej ramach Komisja Europejska stworzyła rozporządzenie dotyczące ekoprojektu zrównoważonych produktów (ESPR). To właśnie ESPR stanowi fundament dla DPP, według którego dla każdego produktu będzie istniał cyfrowy dokument ze szczegółowymi informacjami na jego temat.   

Wprowadzenie DPP to proces stopniowy. Rozpocznie się w 2027 roku i obejmie towary wyprodukowane w Europie, ale także sprowadzone do UE z innych krajów. Na początku paszport będzie dotyczył baterii, tekstyliów, stali i żelaza. W dalszej kolejności będą to materiały budowlane i opony, a także detergenty. Unia Europejska planuje poszerzać system o dodatkowe sektory. Cyfrowe Paszporty Produktów nie będą obejmować jedynie niektórych grup produktów, np. medycznych czy paszy dla zwierząt.  

Przeczytaj więcej o tym, czym jest DPP, a także o korzyściach z jego zastosowania: Cyfrowy Paszport Produktu – śladem produktów w cyfrowym świecie   – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska

jak przygotować się do Cyfrowego Paszportu Produktu

Jak będzie działać Cyfrowy Paszport Produktu?  

Po wejściu w życie rozporządzenia ESPR każdy produkt będzie miał swój cyfrowy odpowiednik: szczegółowe, ustrukturyzowane, jednoznaczne i nadające się do odczytu maszynowego dane. Nazwa „cyfrowy” paszport mówi sama za siebie – każdy produkt oznaczony DPP będzie podłączony do internetu. Produkt będzie miał swój unikalny identyfikator, który pozwoli na śledzenie jego historii – od produkcji, przez użytkowanie, aż po recykling.  

System DPP będzie zdecentralizowany. Oznacza to, że nie powstanie jedna, centralna baza danych, w której producenci będą umieszczać informacje o swoich produktach. Zamiast tego system będzie wyszukiwał dane u źródła, czyli w bazach danych udostępnianych przez producentów.  

Ważną rolę w działaniu DPP odgrywa więc interoperacyjność. To zdolność różnych systemów do „rozmawiania” ze sobą, wymiany danych i ich wzajemnego zrozumienia. Producenci z różnych branż, np. producent opon oraz producenci i sprzedawcy rowerów, będą musieli uzgodnić wspólną strukturę danych, aby ich systemy mogły ze sobą współpracować. Będą bazować na wytycznych, za które odpowiada organizacja CEN-CENELEC.  

Cyfrowe paszporty będą bazowały na już istniejących standardach i będą korzystać z dotychczasowych rozwiązań. Takie podejście:   

  • zagwarantuje ich kompatybilność z istniejącymi systemami,   
  • ułatwi integrację i pozwala na efektywne wdrożenie.   

Dla sprawnego funkcjonowania cyfrowych paszportów najważniejsze jest ujednolicenie danych w oparciu o otwarte, globalne standardy. Organizacja GS1 aktywnie wspiera koncepcję DPP opartą na globalnych standardach.  

W jaki sposób będą znakowane produkty?  

Aby Cyfrowy Paszport mógł działać, każdy produkt musi być oznaczony w sposób, który umożliwi dostęp do jego cyfrowego „świadectwa tożsamości”. Jak więc będzie wyglądał nośnik danych, który będziemy skanować, aby pobrać wszystkie informacje o produkcie?  

W tym przypadku nie zaczynamy od zera. Wiele firm ma już systemy znakowania produktów. Informacje zaszyte w CPP mogą udostępnić w postaci kodu QR, kodu kreskowego lub tagu RFID. Ważne jest, by nowy system był z nimi kompatybilny, a firmy nie musiały zmieniać już wypracowanych rozwiązań.  

Znakowanie produktów to jednak nie tylko technologia, ale i treści. Co powinno znaleźć się na etykiecie? Nie możemy umieścić kodu QR o szerokości 8 cm na szmince. Producenci będą musieli mądrze wybrać, które informacje umożliwiające identyfikację produktu są najważniejsze do odczytania „na miejscu” przez konsumenta, a które mogą być dostępne na udostępnionej stronie internetowej. Warto podkreślić, że dzięki Cyfrowemu Paszportowi Produktu, podstawowe informacje dostępne podczas skanowania kodu będą dostępne bez konieczności połączenia z internetem. 

Pomimo wielu korzyści, jakie przyniesie DPP, wciąż jednak pozostaje wiele wyzwań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa danych, ich aktualności i trwałości. Na przykład w kwestii trwałości cyfrowego zapisu produktu pojawiają się pewne wątpliwości. Co stanie się z danymi, gdy firma przestanie istnieć? Jak zapewnić dostęp do tych informacji?  

Jak przygotować dane do Cyfrowego Paszportu Produktu? Skorzystaj z Supptrail  

W efektywnym zarządzaniu danymi produktowymi można będzie skorzystać z rozwiązań takich jak platforma Supptrail, nagrodzona w konkursie Kod Innowacji 2024. To narzędzie, które wspiera gromadzenie danych i zarządzanie danymi niezbędnymi do wygenerowania i wdrożenia Cyfrowego Paszportu Produktu w przemyśle odzieżowym i tekstylnym.   

Platforma Supptrail integruje dostawców, którzy będą zobligowani do dostarczenia szczegółowych informacji o produktach. Będą to np.: skład materiału, zgodność z przepisami i inne identyfikatory. Klienci dowiedzą się także czy produkt spełnia normy jakościowe i czy procesy produkcyjne były zgodne z normami ochrony środowiska. To ważne szczególnie dla firm, które dbają o kwestie zrównoważonego rozwoju. 

Dzięki Supptrail firmy będą mogły w prosty i intuicyjny sposób zarządzać danymi produktowymi oraz zachować zgodność z unijnymi regulacjami. Dodatkowo platforma Supptrail umożliwi generowanie kodów QR, które klienci będą mogli skanować, aby dowiedzieć się, w jaki sposób i gdzie produkowana jest odzież.   

Podsumowanie

Cyfrowy Paszport Produktu uzupełni konwencjonalne etykiety produktów i zapewni konsumentom wiarygodne i porównywalne informacje o produktach. To rozwiązanie pomoże firmom usprawnić zarządzanie danymi i poprawi efektywność operacyjną. Będzie jednak wymagać ustrukturyzowania i ujednolicenia przekazywanych danych. Cenną pomocą mogą być globalne standardy GS1. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwi przepływ informacji, ale również sprawi, że wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw będą mieli dostęp do tych samych cyfrowych danych. 

Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(10899) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(109) } } } }