Baza wiedzy  »  Cyfrowe dane  »  Modele danych produktowych. Czym się charakteryzują dane produktowe?

Modele danych produktowych. Czym się charakteryzują dane produktowe?

08 lutego 2023

modele danych produktowych

Modele danych produktowych pozwalają niezwykle precyzyjnie uporządkować wiedzę o produkcie. Dzięki temu zarówno dostawcy, jak i kupujący mają dostęp do tych samych informacji na temat produktu. Dla usprawnienia procesu sprzedaży bardzo ważna jest digitalizacja danych produktowych przy uwzględnieniu odpowiednich atrybutów. Jak wyglądają modele danych produktowych i dlaczego tak ważne jest to, by osoby prowadzące lub obsługujące sklep internetowy pamiętały o ich uzupełnianiu?

Dane produktowe. Trochę podstawowych informacji

Przy uzupełnianiu podstawowych atrybutów ważne jest to, by wszystkie z tych elementów były odpowiednio jakościowe. Co należy do podstawowych danych produktowych?

Numer GTIN / kod EAN,
› informacja o nazwie produktu,
informacja o nazwie dostawcy /producenta,
opis produktu,
skład lub dane techniczne wyrobu – zgodność z dyrektywą konsumencką UE 83/2011,
prawidłowy opis produktów spożywczych, skład, informacje żywieniowe, alergeny: UE 1169/2011,
› informacje wymiarowo-wagowe,
klasyfikacje produktu,
informacje o przechowywaniu.

Wymaganym elementem modelu danych produktowych jest tytuł (nazwa). Powinien się on zawierać w maksymalnie 150 znakach. Poza tytułem produktu należy przygotować też opis produktu (krótki tekst stanowiący jego charakterystykę). W tym miejscu można podać dodatkowe informacje i parametry, które mogą być przydatne dla osób zastanawiających się nad zakupem.

Do podstawowych danych produktowych zalicza się także link, który stanowi przekierowanie do strony docelowej produktu. Modele danych produktowych powinny obejmować też zdjęcia produktu. Pamiętaj, by były one wyraźne i zachęcały do zakupu! W dzisiejszych czasach, zdominowanych przez technologię, konsumenci często przykładają większą wagę do zdjęcia, niż do opisu. Zadbaj o każdy aspekt podawanych informacji, a na pewno zauważysz różnicę w wynikach sprzedaży.

Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej i zdobyć szczegółowe informacje, sprawdź, co oferujemy w ramach naszego przedsięwzięcia edukacyjnego: Akademii Cyfryzacji GS1 Polska. Znajdziesz całą wiedzę, której potrzebujesz, aby optymalnie zaimplementować standardy GS1.

Dane towarów określające cenę i dostępność produktu

Globalne modele danych produktowych zakładają informacje na temat ceny i dostępności produktów. Ważne jest więc to, żeby na bieżąco je aktualizować. Cyfryzacja firmy i usprawnienie procesów logistycznych pomoże mieć nad tym kontrolę.

W ramach atrybutu określającego dostępność mogą pojawić się takie oznaczenia jak:

w magazynie,
› brak na stanie,
przedsprzedaż.

Twoi klienci bez wątpienia docenią regularne informacje o statusie dostępności i w razie potrzeby zwrócą się do Ciebie ponownie.

Cena produktu również powinna być podana w sposób czytelny i zrozumiały – zapisana numerycznie. Poza ceną musi też oczywiście pojawić się waluta odpowiadająca stronie docelowej produktu.

Ale to nie koniec możliwości danych produktowych. W ramach danych dotyczących ceny i dostępności można też podać informacje odnośnie do możliwości zakupu na raty lub uzyskania punktów lojalnościowych. Możesz tu także zawrzeć informację o podstawowej jednostce miary – np. ile kosztuje 100 ml danego produktu.

modele danych produktowych

Kategorie produktów

Przyjęte modele danych produktowych umożliwiają automatyczną klasyfikację produktów. Jeśli ustawisz zdefiniowaną kategorię produktu, w łatwy sposób będzie można dopasować inne, podobne produkty.

To niezwykle praktyczne rozwiązanie, które przy dużej ilości oferowanych produktów może okazać się nieocenione. Oszczędzisz cenny czas i zminimalizujesz ryzyko błędnego wprowadzenia i porządkowania informacji i danych.

Globalne Modele Danych. Co to?

GS1 GDM to standard opisu danych produktowych będący odpowiedzią na poszukiwanie odpowiedniej definicji atrybutów jakości danych. Stanowi uszeregowany zbiór atrybutów opisujących wyroby. Atrybuty to inaczej pojedyncze cechy takie jak numer GTIN lub kreskowy kod EAN, nazwa, wymiary, masa czy opis.

Identyfikatory produktów. Wpłyń na percepcję jakości

Rynek e-commerce nieustannie się rozwija. Identyfikatory produktu są w dzisiejszych czasach niezwykle ważne. Składają się na nie:

› marka,
numer GTIN,
› MPN (jeśli produkt nie ma nadanego GTIN przez producenta).

Jeśli użyjesz niewłaściwych identyfikatorów, możesz narazić się na odrzucenie oferty, a swoje reklamy zakupowe na niewydajne funkcjonowanie. Ci, którzy posiadają poprawne i kompletne UPI, będą mieli pierwszeństwo przed tymi, którzy ich nie posiadają. Zastosowanie identyfikatorów produktów pomaga zwiększyć widoczność oferty, poprawić pozycję w wyszukiwarkach i promować krzyżowo oferty obok odpowiednich produktów.

Marka sprawia, że klient ufa firmie na tyle, aby zakupić jej produkt. Kluczowym jest więc przygotowanie marki w taki sposób, aby była ona rozpoznawalna i wyróżniała się na tle konkurencji.  Powinna być wyraźnie widoczna z przodu opakowania lub etykiety produktu.

GTIN to Globalny Numer Jednostki Handlowej. GTIN identyfikuje dowolną jednostkę (czyli produkt albo usługę), która może być wyceniana, zamawiana lub fakturowana w celach handlowych pomiędzy uczestnikami w dowolnym punkcie łańcucha dostaw, w którym potrzebne jest efektywne gromadzenie informacji.  Dzięki numerowi GTIN jednostkę handlową można wyszukać w bazie danych, np. w celu ustalenia ceny, ewidencji sprzedaży, potwierdzenia dostawy lub zidentyfikowania zamówienia w całym łańcuchu dostaw. Wybór struktury numeru GTIN oraz rodzaju kodu kreskowego zależy od rodzaju towaru, funkcji, jaką pełni (np. jednostka handlowa detaliczna lub niedetaliczna) oraz rynku docelowego. Dzięki GS1 Polska możesz zyskać pełną kontrolę nad danymi towarów.

MPN to unikalny identyfikator wydany przez producenta. Jeśli posiadasz GTIN na swojej tablicy, MPN nie jest obowiązkowy. Jeżeli nie masz numeru GTIN, Google będzie wymagać od Ciebie dodania MPN i marki.

Modele danych produktów pozwalają odpowiednio zakwalifikować produkty, a co za tym idzie zwiększyć skuteczność wszystkich procesów, w tym także marketingowych. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat tego, co to jest e-commerce lub digitalizacja, zachęcamy do odwiedzenia naszej platformy Akademia Cyfryzacji GS1 Polska. Chętnie podpowiemy też, jak uzyskać dotację na cyfryzację firmy!

modele danych produktowych

Omnichannel. Obecny trend sprzedaży

Omnichannel to szereg zintegrowanych rozwiązań i kanałów sprzedaży pozwalających na lepszą interakcję sprzedawcy z klientem. Odpowiednio zaimplementowany pozwala na zatarcie granicy między zakupami w sieci i offline.

Strategia marketingowa omnichannel zakłada, że niezależnie od wybranej drogi zakupu, doświadczenia klienta powinny być ze sobą spójne. Osiągniesz to dzięki zintegrowanym kanałom sprzedaży. Integrację stworzysz poprzez łącznie ze sobą i usprawnianie gospodarki magazynowej, kompleksową obsługę klienta oraz spójną politykę cenową i rabatową.

Uzyskasz w efekcie płynny przepływ danych towarowych oraz handlowych, a tym samym system umożliwiający kompatybilną współpracę pomiędzy sklepem stacjonarnym, internetowym oraz mobilnymi aplikacjami sprzedażowymi. Wykorzystując różne kanały dotarcia do klienta, zapewniasz swojej firmie wzrost sprzedaży. Oto najważniejsze zalety z implementacji strategii omnichannel:

Klient przestaje rozróżniać kanały sprzedaży, a jego doświadczenie staje się zdecydowanie bardziej bezproblemowe.
› Kanały zakupowe już nie są wyłącznie stacjonarne, co znacznie zwiększa potencjał sprzedażowy.
Identyfikacja produktu jest spójna, prosta i wszędzie taka sama, zachęca więc klienta do zakupu!

Fundamentem sprawnie działającego systemu Omnichannel jest kompletna, aktualna i wyczerpująca informacja o oferowanych produktach.

Korzyści ze stosowania opisu produktu według Globalnych Modeli Danych 

Wiesz już, że opisy zawierające liczne informacje i o produkcie są w obecnym świecie konieczne. Jakie konkretne korzyści przynosi przygotowywanie informacji według Globalnych Modeli Danych?

Jednokrotne i jednorodne przesyłanie danych do katalogu,
spójność danych i możliwość łatwego ich uporządkowania,
jeden punkt wprowadzania i poboru danych (co przekłada się na znaczne uproszczenie procedur),
bezproblemowe i szybkie aktualizowanie danych,
automatyczne sprawdzanie danych (masz do dyspozycji ponad 2000 reguł walidacyjnych),
czytelna prezentacja danych klientowi, zwiększenie jego satysfakcji, co zaowocuje większym zaufaniem do marki.

Jak już na pewno widzisz, stosowanie standardów GS1 to wyłącznie korzyści dla Twojej marki. Dołącz do grona naszych klientów i rozwiń swoją firmę!

Podobne artykuły

Zarejestruj się i dołącz do ponad 500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się