Baza wiedzy  »  Kody 2D  »  Branża retail w Polsce przyśpiesza wdrażanie kodów 2D 

Branża retail w Polsce przyśpiesza wdrażanie kodów 2D 

22 lipca 2024 (Last updated: 11 września 2024)

wdrażanie kodów 2D w sieciach handlowych

Kody 2D, dzięki swoim wszechstronnym możliwościom, zyskują popularność w różnych branżach. Mają szerokie zastosowanie m.in. w handlu detalicznym, a będą miały jeszcze większe.  Jak wygląda wdrażanie kodów 2D w sieciach handlowych w Polsce? Dowiesz się z artykułu.  

Wdrażanie kodów 2D nabiera tempa 

Kody 2D, takie jak GS1 DataMatrix i kod QR, oferują większą przejrzystość łańcucha dostaw oraz dają więcej informacji konsumentom. Międzynarodowa organizacja GS1 oraz Forum Dóbr Konsumenckich (Consumer Goods Forum)  ogłosiły ambitny plan przejścia z tradycyjnych jednowymiarowych kodów kreskowych na bardziej zaawansowane kody 2D na opakowaniach produktów.  

Zgodnie z Inicjatywą Sunrise 2027 do końca 2027 roku kody 2D od GS1 będą powszechnie stosowane w handlu detalicznym. Zatem producenci będą mogli umieszczać kody 2D na opakowaniach, a sprzedawcy detaliczni na całym świecie będą skanować te kody w punktach sprzedaży detalicznej. 


Podoba Ci się to, co czytasz? Zobacz więcej!


Zasłużony kod kreskowy 

Pięćdziesiąt lat temu pierwszy raz zeskanowano produkt z kodem kreskowym. Z okazji tej rocznicy 22 światowych liderów branży retail i dóbr konsumenckich podpisało wspólne oświadczenie (Global Joint Statement). Ich celem jest wspieranie przejścia na kody QR ze standardami GS1. Kod QR to dwuwymiarowy kod, który można zeskanować za pomocą smartfona. Dzięki temu klienci mogą łatwo i szybko uzyskać dostęp do informacji o produkcie. Wspólne oświadczenie to krok, który pozwoli wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom konsumentów i budować bliższe relacje między konsumentem a marką. 

Firmy, które podpisały oświadczenie (Global Joint Statement)

wdrażanie kodów 2D
50 lat: od pierwszego skanowania kodu kreskowego do kodów nowej generacji GS1 QR – Kody kreskowe: GS1, EAN, LEI, Etykiety logistyczne – GS1 Polska (gs1pl.org).

Już dziś widać w sieciach handlowych w Polsce zainteresowanie kodem QR ze standardami GS1. 

Listy intencyjne sieci handlowych w Polsce 

Zgodnie z założeniami deklaracji Consumer Goods Forum i Rady GS1, sieci handlowe w Polsce rozpoczęły wdrażanie kodów 2D. W naszym kraju listy intencyjne z GS1 Polska podpisały już: Biedronka, Makro, Żabka oraz Auchan. 

Biedronka 

W listopadzie 2023 roku Jeronimo Martins, właściciel sieci sklepów Biedronka, podpisał list intencyjny z GS1 Polska. Umowa dotyczy wdrożenia innowacyjnych kodów, takich jak GS1 DataMatrix i GS1 QR, by ulepszyć oznakowanie produktów. 

Wprowadzenie dwuwymiarowych kodów poprawi zarządzanie zapasami. To szczególnie ważne w przypadku produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia. Personel Biedronki będzie mógł automatycznie monitorować daty ważności i odpowiednio dostosowywać ceny. Tym samym zwiększy się bezpieczeństwo klientów. Dodatkowo kody te umożliwią konsumentom szybki i wygodny dostęp do szczegółowych informacji o produktach, takich jak opinie innych klientów, dane techniczne oraz informacje o recyklingu. 

MAKRO 

Sieć handlowa MAKRO także podpisała list intencyjny z GS1 Polska w 2023 roku. MAKRO zobowiązało się do współpracy przy wdrażaniu dwuwymiarowych kodów na swoich produktach, w tym kodów QR opartych na standardach GS1. Przedstawiciele sieci zadeklarowali wsparcie dla inicjatywy Sunrise 2027. W ten sposób będą dążyć do przygotowania polskiego rynku na obsługę kodów 2D zgodnie z międzynarodowymi wytycznymi GS1. 

Podobnie jak w przypadku sieci Biedronka, kody GS1 2D ułatwią zarządzanie zapasami, ograniczą straty oraz dadzą klientom dostęp do wielu ważnych informacji o kupowanych produktach. 

Żabka i jej partnerzy handlowi   

Sieć sklepów Żabka już w 2018 roku wdrożyła kody kreskowe GS1 DataBar dla produktów świeżych i dań gotowych. Miało to usprawnić przyjmowanie towarów i zarządzanie asortymentem. Jednak kody umieszczone na nieregularnych i miękkich opakowaniach, pieczywa czy kanapek, często były trudne do odczytania przez skanery. 

W 2022 roku Żabka zdecydowała się zastąpić GS1 DataBar dwuwymiarowymi kodami GS1 DataMatrix. Mają większą pojemność i lepiej spełniają rosnące potrzeby informacyjne sieci.  

Wyższa jakość dzięki kodom GS1 DataMatrix 

Pierre Baguette to marka pieczywa od słowackiego producenta Fekollini, który jest dostawcą Żabki. Chętnie przystąpił do projektu wdrożenia GS1 DataMatrix. Zakodowane w nich daty ważności pozwalają lepiej monitorować krótki okres przydatności pieczywa. Poza tym nie ma kłopotu z odczytaniem kodów 2D, jaki pojawiał się przy tradycyjnym kodzie kreskowym. W rezultacie wprowadzenia GS1 2D liczba reklamacji dotyczących czytelności kodów na produktach Fekollini spadła z 562 (styczeń-wrzesień 2022) do 0 w ciągu trzech miesięcy od wdrożenia. 

Nowości w Nowalijce 

Z kolei firma Nowalijka, we współpracy z Żabką, wprowadziła kody GS1 DataMatrix na 13 produktów, w tym na 7 rodzajów zup. Kody zawierają GTIN (Globalny Numer Jednostki Handlowej), datę ważności, numer partii produkcyjnej oraz numer seryjny. Nowalijka jest jedną z pierwszych firm, które wdrożyły kody 2D od GS1. Dzięki temu spełniła wymagania Żabki i wypromowała się jako nowoczesne przedsiębiorstwo. W kategorii „duże firmy” Żabka i Nowalijka otrzymały nagrodę Kod Innowacji za wdrożenie kodów GS1 DataMatrix. 

Auchan  

Auchan, jedna z wiodących sieci handlowych w Polsce, również podpisała list intencyjny z GS1 Polska. Zobowiązała się w ten sposób do promowania innowacyjnego oznakowania produktów, w tym kodów QR od GS1. 

Wdrożenie kodów GS1 2D pozwala lepiej monitorować daty ważności produktów i szybko reagować na problemy z jakością. Realizacja założeń inicjatywy Sunrise 2027 poprawi zarządzanie zapasami, zoptymalizuje kluczowe procesy biznesowe oraz zapewni wyższą jakość obsługi klienta. 

Jakie są korzyści dla sprzedawców detalicznych ze stosowania kodów dwuwymiarowych?  

  • Kody 2D zapewniają łatwiejsze zarządzanie zapasami produktów spożywczych. 
  • Wdrażanie kodów 2D pozwala zwiększyć wydajność kasjerów. 
  • Dzięki kodom 2D sieci mogą usprawnić obsługę klientów oraz procesy zachodzące w całym łańcuchu dostaw. 

W tradycyjnym kodzie kreskowym nie było możliwe umieszczenie wszystkich potrzebnych informacji. Nowoczesne kody 2D pomieszczą ich znacznie więcej. To nowy sposób identyfikacji produktu. Dla przykładu, wykorzystując standard GS1 Digital Link, mogą zawierać łącze cyfrowe do stron internetowych, instrukcji obsługi czy filmów instruktażowych. To opcja niedostępna dla tradycyjnych kodów kreskowych. 

Podsumowanie: wdrażanie kodów 2D w sieciach handlowych w Polsce  

Zeskanowanie pierwszego kodu kreskowego miało miejsce 50 lat temu, co zapoczątkowało rewolucję w znakowaniu produktów. Teraz sieci handlowe chcą kontynuować tę rewolucję poprzez inicjatywę Sunrise 2027. W Polsce sieci takie jak Biedronka, Żabka, Auchan i MAKRO już zastępują tradycyjne kody kreskowe (1D) kodami 2D od GS1. Szczegółowe informacje o produktach dostępne za pomocą jednego skanu to znacząca poprawa wygody i jakości zakupów. Kluczowe znaczenie mają też nowe perspektywy marketingowe, np. możliwość udostępniania kuponów rabatowych.   

Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(8866) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(120) } } } }

Zarejestruj się i dołącz do ponad 1500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się