Baza wiedzy  »  Kody 2D  »  Czym są kody 2D GS1?

Czym są kody 2D GS1?

30 października 2023 (Last updated: 20 maja 2024)

Kod 2D

Kody kreskowe. Czym się charakteryzują i jakie są ich cechy?

Kod kreskowy to zbiór informacji w postaci cyfr oraz liter, które są zawarte w znaku graficznym. W zależności od rodzaju kodu składa się on z różnych elementów. Rozróżniamy zatem kody 1D (jednowymiarowe), które zawierają paski, a także kody 2D (dwuwymiarowe) złożone z małych kwadracików.

Dzięki takim układom możliwy jest odczyt danych, który polega na rozszyfrowaniu kombinacji czarnych oraz białych elementów. Każdy z nich odpowiada konkretnym wartościom (cyfrom i liczbom), a dana kombinacja jest określona za pomocą szerokości kresek bądź układu kwadracików.

Kody 2D GS1 a kod jednowymiarowy
Czym kod dwuwymiarowy różni się od kreskowego?  – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska

Czym różnią się kody dwuwymiarowe od kodów jednowymiarowych?

Kody dwuwymiarowe GS1 znacząco różnią się od swoich starszych, jednowymiarowych kuzynów. Kody 1D, takie jak nieśmiertelny EAN, nadal są najpopularniejszym sposobem znakowania i identyfikacji produktów. Mają jednak dość spore ograniczenia.

EAN jest bowiem jedynie graficznym odwzorowaniem numeru GTIN. Oznacza to, że nie ma w nim zapisanych informacji o:

  • Dacie ważności produktu
  • Partii produkcyjnej
  • Kraju pochodzenia

Właśnie tutaj swoją przewagę zaznaczają nowsze i bardziej zaawansowane kody dwuwymiarowe GS1. Zostały one tak opracowane, aby można było w nich umieszczać więcej informacji. Przykładowo kody GS1 DataMatrix są w stanie przetwarzać 3116 cyfr lub 2335 znaków alfanumerycznych.

Z kolei zwykły kod EAN, skanowany w detalu, pozwala zakodować maksymalnie 13 cyfr. To ogromna różnica, którą da się wyrazić jeszcze inaczej. Sama symbolika kodów 2D GS1 posiada algorytm wykrywania i korekcji błędów do 30% uszkodzeń.

Kody 2D znacząco różnią się od kodów 1D.

Dzięki mnogości możliwości ich nanoszenia takie kody mogą być wykorzystywane w wielu różnych branżach. Powód jest prosty: są one zwyczajnie trwalsze i bardziej odporne na działanie substancji żrących i oleistych bądź smarów.

Nowoczesne znakowanie produktów — ewolucja kodów kreskowych 2D

Nie od razu jednak Rzym zbudowano, kody kreskowe przeszły długą drogę ewolucji. Na początku próbowano utworzyć kod piętrowy, po czym prace zostały zwrócone w kierunku kodów matrycowych. Mogły one pomieścić więcej informacji, zajmując jednocześnie mniejszą powierzchnię.

W rozwoju tej technologii pomagają wymogi prawne. Koronnym przykładem wykorzystania kodów kreskowych GS1 DataMatrix jest ochrona zdrowia. Kody te są umieszczane na wyrobach medycznych czy lekach wydawanych na receptę.

Co więcej, wykorzystywanie kodów 2D wpływa też na zaangażowanie konsumenta. Za pomocą kodu QR może on na przykład poznać skład konkretnych produktów. Wystarczy jedynie zeskanować go smartfonem, aby dowiedzieć się wszystkiego o zawartych w nich alergenach, przepisach, instrukcji obsługi czy nawet aktualnych promocjach.

Kody dwuwymiarowe dostarczają konsumentowi wiele przydatnych informacji.

Wspólnym celem GS1 oraz przedstawicielami branży detalicznej jest przejście z kodów jednowymiarowych na nowocześniejsze kody 2D. Głównym założeniem jest możliwość skanowania starych i nowych kodów kreskowych przez skanery już w 2027 roku. Nie oznacza to jednak, że poczciwy EAN odejdzie wtedy na emeryturę. Kody jednowymiarowe będą działać tak długo, jak będą potrzebne.

Gdzie można zastosować kody 2D GS1?

Kody 2D GS1 można wykorzystać w następujących segmentach:

  • Produkcja
  • Przemysł lotniczy
  • Medycyna
  • Handel
  • Logistyka
  • Urzędy miejskie
  • Telefonia komórkowa
  • Ewidencja środków trwałych

Kody 2D GS1 – korzyści kodów dwuwymiarowych

  • Identyfikowalność — potwierdzenie autentyczności produktu i pochodzenia składników. Znacząco wpływa to na zaufanie klientów;
  • Bezpieczeństwo — kody umożliwiają walkę z podróbkami i zabezpieczenie przed sprzedażą wadliwych produktów;
  • Zrównoważony rozwój — walka z marnowaniem żywności;
  • Zaangażowanie konsumentów — możliwość interakcji z konsumentem;
  • Ulepszone opakowania — pozytywny wpływ na doświadczenia klienta;

Warto zauważyć, że w każdym przypadku najbardziej korzysta konsument. Widać to zwłaszcza w obszarze związanym z identyfikowalnością. Nie dość, że Klient może szybko uzyskać wszystkie niezbędne informacje o produkcie, to jest on chroniony przed otrzymaniem wadliwego wyrobu. Sporym beneficjentem jest też gospodarka magazynowa, która może sprawniej zarządzać zapasami.

Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(6258) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(120) } } } }

Zarejestruj się i dołącz do ponad 500 członków naszej społeczności i otrzymaj:

  • Specjalistyczną wiedzę i sprawdzone informacje dotyczące tematu cyfrowej transformacji
  • Szkolenia e-learningowe poświęcone digitalizacji łańcucha dostaw
  • Dostęp do sprawdzonych rozwiązań certyfikowanych partnerów

Jeśli potrzebujesz pomocy z rejestracją Skontaktuj się z nami
Masz już konto? Zaloguj się