Kody 2D: znakowanie opakowań w nowym wydaniu
19 grudnia 2023 (Last updated: 11 września 2024)
Z tego tekstu dowiesz się:
- dlaczego tradycyjne liniowe kody kreskowe są niewystarczające,
- jakie są największe wyzwania związane z przejściem na kody 2D,
- jak branża retail przygotowuje się do wprowadzenia kodów 2D na szeroką skalę,
- co to jest Inicjatywa Sunrise 2027.
Dlaczego kody 2D stają się coraz bardziej popularne w znakowaniu opakowań? Ponieważ „tradycyjnym” liniowym kodom kreskowym najzwyczajniej brakuje pojemności. Kod kreskowy jest ograniczony do ośmiu-czternastu cyfr i po prostu nie jest w stanie pomieścić danych potrzebnych do śledzenia produktów, zarządzania zapasami i automatyzacji oraz informacji o produkcie. Co gorsza, zniekształcone lub uszkodzone kody jednowymiarowe są często nie do odczytania przez skanery, co może skutkować brakiem możliwości śledzenia towaru, odrzuceniem go w momencie przyjęcia lub zwrotem od kupującego.
Kody 2D, jako bardziej pojemne i uniwersalne, zapewniają globalnie rozpoznawalny i ustandaryzowany sposób zarządzania zapasami. Pomagają usprawnić wycofywanie produktu i potwierdzić, że jest zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju (np. zawierają informację o etycznym źródle pochodzenia). W ten sposób mogą przełożyć się na większe zaufanie do marki.
Kody dwuwymiarowe – gdzie jest haczyk?
Skanery laserowe zaprojektowane dla liniowych kodów kreskowych nie są w stanie odczytać kodów kreskowych 2D. Całkowite przejście na kody 2D wymaga zatem kompleksowej aktualizacji infrastruktury w sklepach detalicznych. Na szczęście branża detaliczna wdrożyła już skanery optyczne 2D. Szacuje się, że ponad 80% graczy rynkowych jest gotowych na kody GS1 2D.
Przejście na dwuwymiarowe kody kreskowe odblokuje nowe możliwości i otwiera na ulepszenia efektywności łańcucha dostaw i śledzenia towarów konsumpcyjnych. Na przykład można dodać i zarejestrować datę ważności lub śledzić świeżość wszystkich produktów łatwo psujących się (takich jak warzywa, gotowe posiłki, mięso, ryby itp.) od momentu ich pojawienia się w sklepie aż do sprzedaży. Ale to nie wszystko. Dzięki kodom 2D można też automatycznie obniżać cenę w zależności od świeżości produktu. W ten sposób personel może skupić się na obsłudze klienta, a nie na sprawdzaniu daty ważności na półkach i rejestrowaniu przeterminowanych produktów.
Nie tylko konsumenci czekają na dwuwymiarowe kody kreskowe
Jak zauważa Steven Keddie, starszy dyrektor ds. standardów oraz automatycznej identyfikacji i przechwytywania danych w GS1, przejście na dwuwymiarowe kody kreskowe napędza popyt na dane. Wszyscy chcą wiedzieć więcej o produktach: konsumenci, właściciele marek, sprzedawcy detaliczni i regulatorzy. Każdy szuka lepszych sposobów na dostęp do umieszczonych w kodzie na opakowaniu produktu informacji o towarze. Dlatego organizacja GS1 opracowała składnię URI GS1 Digital Link, która jest wbudowana w kod obrazkowy 2D (np. kod QR). Umożliwia ona zarówno konsumentom, jak i interesariuszom łańcucha dostaw dostęp do nieograniczonych autoryzowanych przez markę danych o produktach. Jednocześnie nadal służy do realizacji transakcji w punkcie sprzedaży (POS).
Kody QR i DataMatrix z GS1 Digital Link: przykłady zastosowania
Główne możliwości zastosowania kodów 2D:
• skrupulatne zarządzanie zapasami według daty ważności, co zapewnia świeżość i zmniejsza ilość marnowanej żywności,
• zrównoważony rozwój: dostarczanie informacji o recyklingu produktów i opakowań oraz zmniejszanie liczby odpadów,
• śledzenie: dostarczanie informacji o pochodzeniu składników
• zaangażowanie konsumentów: konsumenci mogą skanować opakowania za pomocą swoich smartfonów, aby pobrać instrukcję obsługi lub uzyskać dostęp do filmu instruktażowego, zobaczyć informacje o alergenach i wiele więcej,
• bezpieczeństwo: lepsze zarządzanie procesem wycofywania produktów, np. eliminacja konkretnego produktu lub partii,
• ulepszone opakowania: zmniejszenie liczby kodów kreskowych na opakowaniu zwalnia przestrzeń i zmniejsza nieporozumienia, który kod należy zeskanować.
Kody 2D coraz popularniejsze na całym świecie
Sieci detaliczne w różnych krajach już testują i wdrażają kody kreskowe 2D od GS1 – kody QR z identyfikatorem URI GS1 Digital Link lub GS1 DataMatrix. Niektóre z największych na świecie marek zaczynają wykorzystywać na swoich produktach kody QR obsługiwane przez GS1.
- Ameryka Północna: Najwcześniej zaczęły korzystać z tej technologii firmy z branży odzieżowej.
- Brazylia: Pierwszym sprzedawcą, który zaczął skanować kod QR z URI GS1 Digital Link, była sieć delikatesów Parla Deli, brazylijski sklep z produktami delikatesowymi.
- Australia: Największy sprzedawca w Australii skanuje codziennie w swoim sklepie ponad 9 milionów kodów 2D na opakowaniach świeżych produktów spożywczych.
- Chiny: W Azji, ogólnie rzecz biorąc, migracja do 2D przyspiesza. Największe pod względem liczby produktów wdrożenie ma miejsce w prowincji Zhejiang. Ponad 67 000 tamtejszych firm wprowadza kody QR z URI GS1 Digital Link. Co więcej, ponad 5 000 lokalnych sklepów skanuje już kody kreskowe 2D, a około 200 milionów konsumentów odczytuje je za pomocą swoich smartfonów.
Żabka potwierdziła już w imponujący sposób, jak skuteczne są kody 2D w zarządzaniu produktami świeżymi. Wprowadzenie kodów QR GS1 DataMatrix pomogło zmniejszyć liczbę reklamacji czytelności kodu na produktach pieczywa Pierre Baguette z 562 do 0 w ciągu zaledwie 3 miesięcy od wdrożenia! Więcej na ten temat można przeczytać w case study. Można przypuszczać, że kody kreskowe nie znikną z globalnego łańcucha dostaw, ale to kody 2D będą zyskiwać na znaczeniu – właśnie ze względu na niespotykane dotąd możliwości.
Inicjatywa GS1 Sunrise 2027: w stronę kodów dwuwymiarowych
Branża detaliczna ustaliła datę przejścia na akceptowanie kodów kreskowych 2D w punktach sprzedaży (POS) na rok 2027. Ta globalna inicjatywa nosi nazwę GS1 Sunrise 2027.
W okresie przejściowym produkty będą miały podwójne oznakowanie – zarówno kodami kreskowymi (1D), jak i obrazkowymi (2D).
Inicjatywa Sunrise zakłada, że po 2027 roku kody kreskowe 2D – w tym te zakodowane za pomocą GS1 Digital Link – będą mogły być skanowane w punktach sprzedaży przez wszystkich sprzedawców detalicznych. Po 2027 roku kody kreskowe będą nadal akceptowane, ale nie będą oferować dodatkowych funkcji w punktach sprzedaży, a także innych usprawnień procesów sprzedawców detalicznych.
Więcej o rewolucji w kodach kreskowych dowiesz się z naszego podcastu „Czy kody 2D sprawdzają się w logistyce?”.