Baza wiedzy  »  E-commerce  »  Jak zbudować trafność Allegro, czyli organicznie wypozycjonować swoje oferty

Jak zbudować trafność Allegro, czyli organicznie wypozycjonować swoje oferty

06 lutego 2025 (Last updated: 01 kwietnia 2025)

Trafność Allegro, czyli wskaźnik ilustrujący poziom wypozycjonowania ofert produktowych na listingu wyszukiwarki Allegro, to dla wielu sprzedających Święty Graal. Choć zadanie zbudowania wysokiej trafności ofert nie należy do prostych, da się je z sukcesem zrealizować, jeżeli tylko podejdzie się do tematu metodycznie. Kilka przydatnych wskazówek zebrała dla Ciebie agencja marketplace Allegro, Pirk Spark, zdobywca tytułu “ Internationalization Champion 2025”. 

Spis treści: 

Kluczowe informacje o parametrze trafności w sprzedaży na Allegro 

Trafność Allegro to algorytm, który odpowiada za pozycjonowanie ofert Allegro w wynikach wyszukiwania. Jeśli dana oferta może się pochwalić wysoką trafnością, będzie wyświetlać się na wyższych miejscach na liście ofert. Tym samym, będzie bardziej widoczna. Dlaczego to ważne? Ponieważ większość osób robiących zakupy w sieci wybiera produkty, które zajmują najlepsze (a zatem najwyższe) pozycje. Wysoka trafność Allegro w praktyce oznacza więc większy ruch na ofercie, lepszą konwersję oraz wyższą sprzedaż. 

trafność Allegro

Warto także wiedzieć, że sortowanie według trafności to domyślny sposób sortowania ofert w serwisie Allegro. Choć możliwe jest także zastosowanie innego filtra, zdecydowana większość użytkowników portalu nigdy nie ingeruje w podstawową metodę selekcjonowania wyników wyszukiwania. 

W jaki sposób Allegro ocenia trafność produktów? 

Jako ogólna ocena, trafność produktów jest wyliczana na podstawie parametrów cząstkowych. Obecnie ustalając pozycję danego towaru, portal bierze pod uwagę następujące cechy: 

  • dopasowanie towaru do frazy, którą użytkownik wpisał w wyszukiwarkę (chodzi o to, aby system wyświetlał dokładnie to, czego szuka, a więc puzzle, gdy użytkownik wpisze „puzzle”), 
  • ocenę produktu, 
  • liczbę ocen produktu, 
  • ile razy dany produkt wyświetlił się potencjalnym klientom, 
  • ile razy użytkownicy portalu kliknęli w dany produkt, 
  • ile razy dany produkt został dodany przez kupujących do koszyka, 
  • ile razy dany produkt został dodany przez kupujących do zakładki Ulubione, 
  • jak często dany produkt był kupowany, 
  • średnią cenę produktu, 
  • promowanie Top oferty. 

Warto wiedzieć, że podczas szacowania trafności produktowej, Allegro bierze pod uwagę również te same kryteria, które uwzględnia, decydując o przyznaniu oznaczenia Top oferta, a więc: 

  • cenę (im niższa, tym oczywiście lepiej), 
  • promowanie oferty (oferty, które są promowane, mają większą szansę stać się Top ofertą Allegro), 
  • jakość produktu (produkt powinien być nowy oraz sprzedawany w formacie Kup teraz, ponadto oferta powinna mieć wypełnione wszystkie parametry obowiązkowe oraz miniaturkę, która jest zgodna z wytycznymi serwisu), 
  • jakość sprzedaży (możesz ją sprawdzić, otwierając zakładkę Jakość mojej sprzedaży), 
  • zaangażowanie kupujących (m.in. liczbę wyświetleń danej oferty oraz liczbę zakupów dokonanych w jej ramach), 
  • przewidywany czas dostawy (najwyżej oceniane są przez algorytm oferty, które cechują się krótkim czasem dostawy). 


Zobacz też inne artykuły:


Poradnik budowania trafności na Allegro 

Trafność Allegro ma ogromny wpływ na sprzedaż produktów, warto zatem dołożyć wszelkich starań, aby była jak najwyższa dla poszczególnych ofert. To może wydawać się trudne, ale w rzeczywistości wcale nie musi takie być. Większość działań to dość proste czynności, które jednak wymagają czasu i sporych nakładów pracy. Postępując według poniższych wskazówek, gładko uporasz się ze wszystkim.  

Na start zadbaj o kwestie organiczne 

Twoja oferta musi być atrakcyjna, a więc prezentować się lepiej niż aukcje konkurencji. W tym celu musisz zadbać zarówno o grafiki produktowe, jak i opisy. Te pierwsze powinny właściwie prezentować produkt. W sprzedaży internetowej najlepiej sprawdzają się dobrze oświetlone zdjęcia, które przedstawiają przedmioty na jasnych tłach. Nie inaczej w przypadku Allegro.  

Jeśli zaś chodzi o opisy, postaraj się przede wszystkim, aby były przejrzyste. Większość osób po prostu skanuje tekst, a nie czyta go w całości, dlatego szczególnie dobrze sprawdzają się pogrubienia oraz wyliczenia. Bardzo ważnymi kwestiami organicznymi są również tytuły (powinny zawierać popularne frazy kluczowe) oraz parametry aukcji (odpowiednio wypełnione ułatwiają użytkownikom portalu wyszukiwanie interesujących produktów).   

Dobierz odpowiednie metody promocji 

Oferty promowane są przez algorytm Allegro traktowane priorytetowo. To znaczy, że stosując metody promocji, masz większą szansę na zyskanie oznaczenia Top oferta i uplasowanie się wyżej na listingu. Nie chodzi jednak o to, aby włączać wszystkie dostępne metody promocji na raz. Aby osiągnąć wymierne rezultaty, wystarczy obserwować konkurencję. Jeśli Twoi rywale korzystają ze zwykłego wyróżnienia, wybijesz się na ich tle, jeśli sięgniesz po Pakiet Promo (i odwrotnie). Ważne, żeby trzymać rękę na pulsie. Monitorując sytuację, na pewno wykryjesz przestrzeń do działania. 

Zwiększ zasięg i ściągnij ruch za pomocą Allegro Ads 

Żeby zwiększyć sprzedaż na Allegro w sposób opłacalny, trzeba nie tylko mieć dobre produkty w dobrych cenach, ale również wydać nieco na reklamy Allegro Ads, które skutecznie budują ruch. To istotne także w przypadku starań o zbudowanie wysokiej trafności. System Allegro oceniając poszczególne aukcje, bierze bowiem pod uwagę zaangażowanie kupujących, a więc to, jak często reagują na daną ofertę.  

Liczbę wyświetleń danej aukcji i liczbę kliknięć (a tym właśnie mierzy się zaangażowanie) możesz stosunkowo szybko zbudować za pomocą Allegro Ads. Jak podpowiadają eksperci z agencji Pirk Spark, których codziennym zajęciem jest obsługa Allegro, dobrze ustawić kampanię reklamową na dany produkt na przynajmniej 2-4 tygodnie, gdyż dopiero po takim czasie można zauważyć wzrost wskaźników świadczących o zaangażowaniu. Gdy już ulegną poprawie, zwykle wzrasta także sprzedaż organiczna.   

Podobne artykuły

array(6) { ["post_type"]=> string(11) "baza_wiedzy" ["post__not_in"]=> array(1) { [0]=> int(10832) } ["orderby"]=> string(4) "rand" ["order"]=> string(3) "ASC" ["ignore_sticky_posts"]=> bool(true) ["tax_query"]=> array(1) { [0]=> array(3) { ["taxonomy"]=> string(18) "kategorie_artykulu" ["field"]=> string(7) "term_id" ["terms"]=> array(1) { [0]=> int(117) } } } }

Sprzedaż międzynarodowa z KGM (Kaufland Global Marketplace)

Kaufland Global Marketplace – łatwa ekspansja z silnym partnerem w internacjonalizacji dla sprzedawców online każdej wielkości Kaufland prowadzi platformę sprzedażową online w Niemczech od 2021…