Dyrektywa DAC7: czym jest i od kiedy będzie obowiązkowa
01 marca 2024 (Last updated: 16 lipca 2024)
Unijna dyrektywa DAC7 ma ograniczyć liczbę przypadków niezgłoszonej działalności gospodarczej w internecie. Ma też zwiększyć dochody podatkowe oraz dbałość o uczciwą konkurencję na rynku e-commerce w Polsce i w Europie. Oto najważniejsze informacje o DAC7.
Czym jest DAC7?
DAC7 to dyrektywa, którą Unia Europejska opracowała, aby zmniejszyć oszustwa podatkowe na platformach cyfrowych. Ma ona zapewnić sprawiedliwość podatkową i zwiększyć przejrzystość w sektorze gospodarki cyfrowej. Może się natomiast okazać wyzwaniem dla operatorów platform cyfrowych i ich użytkowników. Muszą bowiem dostosować się do nowych wymogów i zasad.
Od kiedy obowiązuje?
Każdy kraj członkowski UE miał dostosować swoje prawo do tej dyrektywy do końca 2022 roku. W Polsce prace nad ustawą implementującą DAC7 zaczęły się w 2023 roku. Projekt ustawy ma być ogłoszony publicznie, gdy trafi na listę prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Wtedy można będzie do niego zgłosić dodatkowe sugestie lub zastrzeżenia. Ministerstwo Finansów chce, aby ustawa była gotowa do wejścia w życie 1 lipca 2024 roku.
Polska nie zdążyła zaimplementować DAC7 w terminie, więc operatorzy raportujący w Polsce dostarczą informacje o transakcjach z 2023 roku.
Termin i informacje w raportowaniu „wstecznym” za 2023 rok:
- Do 31 grudnia 2024 roku operatorzy muszą zaraportować o wykonanych procedurach należytej staranności w 2023 roku.
- Do 31 stycznia 2025 roku poinformują, czy wypełnili obowiązek sprawozdawczy w 2023 roku.
Aktualizacja statusu
9 kwietnia 2024 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o DAC7. Wprowadza on obowiązek gromadzenia i przekazywania informacji o sprzedawcach, którzy dokonali transakcji za pośrednictwem platform cyfrowych.
Przepisy będą dotyczyć:
- internetowych platform e-handlu,
- platform rezerwacji noclegów,
- platform najmu środków transportu,
- platform służących do zamawiania przejazdów samochodem.
Jednak nie wszyscy będą raportowani do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Operatorzy platform cyfrowych nie będą musieli składać raportów o działaniach drobnych i okazjonalnych sprzedawców.
Z corocznego raportowania ustawowe przepisy wyłączają sprzedawców, którzy:
- w ciągu roku dokonali mniej niż 30 drobnych i okazjonalnych transakcji,
- łączne wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczyło w danym roku równowartości 2 tys. euro.
Nowe regulacje mają na celu zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania w internecie i wyrównanie szans między tradycyjnymi sprzedawcami a tymi, którzy działają online. Osiągnięcie tego będzie możliwe dzięki:
- obowiązkowi zbierania danych o sprzedawcach przez operatorów platform cyfrowych,
- standaryzacji raportowania informacji o sprzedawcach do urzędów skarbowych w całej UE,
- rocznym raportom do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (z wyjątkiem małych i okazjonalnych sprzedawców),
- automatycznej wymianie informacji między krajowymi urzędami skarbowymi.
Nowe przepisy nie zmieniają dotychczasowych zasad opodatkowania osób sprzedających w internecie.
Rząd przyjął projekt ustawy DAC7 – Ministerstwo Finansów – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Planowane wejście w życie nowych przepisów to 1 lipca 2024 roku.
Podoba Ci się to, co czytasz? Zobacz więcej!
- Słowniczek e-commerce – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
- Jak rozpocząć sprzedaż internetową? Poznaj zalety numeru GTIN – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Na czym polega dyrektywa?
Dyrektywa DAC7 nakłada na operatorów platform cyfrowych nowe obowiązki sprawozdawcze. Dotyczą one sprzedawców, którzy prowadzą na nich działalność. Informacjami będą się automatycznie wymieniać organy podatkowe państw członkowskich. Ma to ulepszyć kontrolę i egzekwowanie podatków.
Obowiązki i kary dla sprzedawcy
DAC7 wymaga, aby sprzedawca udostępniał platformie swoje dane identyfikacyjne. Jeśli tego nie zrobi, to platforma go upomni. Po dwukrotnym upomnieniu platforma:
- zablokuje konto sprzedawcy,
- uniemożliwi mu założenie nowego,
- wstrzyma mu wypłaty za sprzedaż.
DAC7 a operatorzy platform cyfrowych
Dyrektywa nakazuje, aby operatorzy platform cyfrowych przestrzegali określonych procedur. Wymaga od nich staranności podczas gromadzenia i weryfikowania danych o sprzedawcach. Operatorzy platform muszą podawać m.in. imię i nazwisko, numer NIP, adres oraz numer rachunku bankowego swoich sprzedawców. Platformy cyfrowe muszą również podawać dane o liczbie i wartości realizowanych na nich transakcji. Muszą również raportować opłaty, które pobierają od sprzedawców. Wszystkie dane będą automatycznie udostępniane krajom członkowskim UE.
Gdzie już obowiązują podobne regulacje?
Palma pierwszeństwa w walce z unikaniem podatku VAT przez podmioty cyfrowe należy do Francji. Już wcześniej – zgodnie z art. 242 bis kodeksu podatkowego – kraj wymagał od platform handlowych, aby podawały dane o swoich sprzedawcach. Francja nakładała też bardziej surowe kary niż przewidziane przez DAC7. Wynosiły 5% kwot, których nie zgłoszono (bez górnego limitu).
Francja wyprzedziła konkurencję i ujednoliciła przepisy. Francuskie platformy handlowe nie będą więc na gorszej pozycji niż unijni sąsiedzi, którzy jeszcze nie zastosowali dyrektywy.