Platforma sprzedażowa dla Twojego biznesu? Wybierz marketplace!
06 lutego 2024 (Last updated: 16 lipca 2024)
Marketplace to wirtualna platforma sprzedażowa, na której sprzedawcy i kupujący spotykają się w celu wymiany dóbr i usług. Taki rodzaj handlu przynosi wiele korzyści, zarówno dla sprzedającego, jak i dla klientów. Dowiedz się więcej o korzyściach, jakie niosą platformy dla e-commerce w Polsce.
Z tego artykułu dowiesz się:
- czym jest marketplace,
- jakie korzyści niesie sprzedaż na platformie sprzedażowej,
- dlaczego klienci chętnie wybierają zakupy na marketplace,
- jakie są najpopularniejsze platformy sprzedażowe,
- na co się zdecydować w przypadku własnego sklepu.
Czym są i jak działają marketplace’y?
Marketplace to strony internetowe oferujące przestrzeń dla firm, które chcą dotrzeć do szerszej grupy klientów. W odróżnieniu od sklepów internetowych, które prowadzi zwykle jeden sprzedawca, na marketplace działa wiele różnych sprzedawców oferujących swoje produkty lub usługi. Platformy sprzedażowe pobierają prowizję od każdej transakcji, która odbywa się na ich stronie i/lub pobierają od sprzedawców opłatę za wystawienie produktu. To właśnie tutaj kupujący mogą znaleźć szeroki wybór produktów, porównać oferty różnych sprzedawców, a następnie dokonać zakupu.
Platforma sprzedażowa a własny sklep internetowy
Na czym najbardziej zależy właścicielom sklepów internetowych? To oczywiste. Na jak największej sprzedaży swoich produktów. Stworzenie i utrzymanie własnej strony internetowej, jej pozycjonowanie oraz reklamowanie to często trudne, kosztowne i czasochłonne zajęcie. Dlatego platforma sprzedażowa to świetna opcja dla firm, które chcą szybko rozwinąć swoją działalność online.
Dla sprzedawców korzystanie z marketplace to szansa na dotarcie do szerokiego grona potencjalnych klientów, co może przyspieszyć rozwój ich biznesu. Platformy sprzedażowe oferują sprzedawcom dostęp do gotowej infrastruktury, systemu płatności, obsługi klienta czy logistyki. Sprzedawcy mogą skupić się na oferowaniu wysokiej jakości produktów lub usług, a nie na aspektach technicznych i administracyjnych własnego sklepu internetowego. Sprzedaż na platformie pozwala też na budowanie reputacji i zaufania wśród klientów dzięki systemowi ocen i opinii.
„W Europie Zachodniej i USA niemal wszyscy najwięksi sprzedawcy internetowi funkcjonują obecnie jako platformy typu marketplace lub planują szybko przejść taką transformację”. [Raport „Marketplace’y 2022: liderzy e-commerce”, GS1 Polska, 2022]
Dlaczego internetowe platformy sprzedażowe są atrakcyjne dla klientów?
Marketplace posiada wiele zalet, które przyciągają internetowych klientów:
- Różnorodność ofert i dostawców. Na marketplace, w odróżnieniu od sklepów internetowych, klienci mogą znaleźć produkty lub usługi z różnych kategorii czy krajów, licznych marek. Mogą też porównywać oferty od wielu dostawców, co pozwala na wybór najlepszego rozwiązania zgodnego z ich potrzebami i preferencjami.
- Przejrzystość i wygoda. Na internetowych platformach sprzedażowych zainteresowani łatwo sprawdzą ceny, oceny i recenzje produktów lub usług, które ich interesują. Mogą też skorzystać z filtrów i wyszukiwarek, aby szybko znaleźć to, czego szukają.
- Bezpieczeństwo i gwarancja. Platformy handlowe często zapewniają mechanizmy zabezpieczające transakcje, takie jak systemy płatności online, gwarancje jakości produktów czy polityki zwrotów. Dzięki temu klienci mogą czuć się pewnie, dokonując zakupów online, ponieważ mają możliwość zwrotu lub reklamacji produktu, jeśli nie spełni on ich oczekiwań.
Według raportu Gemius z 2023 roku odsetek polskich internautów, którzy kupują online rośnie! Obecnie wynosi on 79%. Na polskich stronach zakupy robi 75%, a na zagranicznych – 30%.
Podoba Ci się to, co czytasz? Zobacz więcej!
- Słowniczek e-commerce – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
- Jak zacząć sprzedaż w internecie? Poznaj zalety GTIN!.
- Podcast: W czym może pomóc technologia RFID?.
Największe platformy sprzedażowe w Polsce i Europie
Właściciele firm z coraz większym zainteresowaniem wprowadzają sklepy internetowe do najpopularniejszych platform e-commerce. Na jakich platformach marketplace powinni pokazać swoje produkty?
Allegro
Allegro jest największą multibranżową platformą handlową w Polsce i jedną z największych w Europie. Działa w sektorze e-commerce, umożliwiając wystawianie produktów do sprzedaży wielu firmom jednocześnie. Marketplace Allegro ma charakter B2C oraz B2B, co oznacza, że kupują tam zarówno konsumenci, jak i odbiorcy biznesowi. Istnieją dwie odsłony platformy: Allegro oraz Allegro Biznes.
Platforma Allegro jest odwiedzana przez 20 milionów klientów miesięcznie, którzy mają dostęp do ponad 250 milionów produktów oferowanych przez ponad 135 tysięcy sprzedawców.
Przeczytaj, jak sprzedawać na Allegro: Jak sprzedawać na Allegro? – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Zobacz, jak handlować na Allegro: https://www.youtube.com/watch?v=FVQO3dVzUBM&list=PLSW4iM9x8Ms7gBfMVNOZPzG9ipNvczo65&index=75
Empik
EmpikPlace to jedna z najszybciej rozwijających się platform e-commerce w Polsce. EmpikPlace jest częścią Empik Group, jednej z największych i najbardziej znanych marek w Polsce. Platforma oferuje sprzedawcom dostęp do milionów klientów, konkurencyjny model prowizji, integrację z popularnymi systemami sklepowymi i płatniczymi oraz wsparcie marketingowe i techniczne.
Platforma Empik posiada ponad 10 tysięcy zarejestrowanych sprzedawców oraz ponad 8 milionów ofert sprzedażowych.
Przeczytaj, jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace: Jak zacząć sprzedawać na EmpikPlace? – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Zobacz film o marketplace Empik Place: https://youtu.be/DfKgth-nRps
eBay
Globalny zasięg, mnogość kategorii produktowych oraz zaawansowane narzędzia marketingowe: serwis eBay otwiera niemal nieograniczone możliwości sprzedaży transgranicznej.
Przeczytaj, jak rozpocząć sprzedaż na eBay: Jak rozpocząć sprzedaż na eBay? – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Cdiscount
Cdiscount to druga, po Amazonie najbardziej popularna platforma sprzedażowa we Francji: rynku w ścisłej europejskiej i światowej czołówce. Jej dużą zaletą jest brak ograniczeń dla firm z innych krajów – możesz na niej sprzedawać z dowolnego państwa.
Przeczytaj, jak rozpocząć sprzedaż na Cdiscount: Jak rozpocząć sprzedaż na Cdiscount? – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Kaufland
Platforma sprzedażowa Kaufland Global Marketplace to kompleksowe rozwiązanie pozwalające sprzedawcom internetowym na sprzedaż za granicą na marketplace Kaufland. Technologia multi-marketplace umożliwia centralne zarządzanie ofertami, zamówieniami i danymi produktów z poziomu jednego konta.
Aktualnie około 10 tysięcy sprzedawców oferuje ponad 45 milionów produktów w 5 tysiącach różnych kategorii, takich jak dom i ogród, elektronika, sport i mnóstwo innych.
Przeczytaj, jak zacząć sprzedawać na marketplace Kaufland: Jak zacząć sprzedawać na Kaufland? – Akademia Cyfryzacji GS1 Polska.
Zobacz, jak sprzedawać na Kaufland: https://www.youtube.com/watch?v=hndFla6VGCU&list=PLSW4iM9x8Ms7gBfMVNOZPzG9ipNvczo65&index=17