Stan cyfrowej dekady – raport Komisji Europejskiej
26 stycznia 2024 (Last updated: 11 września 2024)
Komisja Europejska opublikowała raporty dotyczące cyfryzacji krajów członkowskich. Wyniki pokazują, że Polska powinna zwiększyć wysiłki w obszarze umiejętności cyfrowych. Przedstawiamy najważniejsze wnioski z raportu.
Umiejętności cyfrowe Polaków
Edukacja cyfrowa jest coraz bardziej obecna w polskim systemie edukacji. Mimo to udział specjalistów ICT w zatrudnieniu ogółem wynosi w Polsce 3,6% (średnia UE 4,6%). Udział kobiet wśród specjalistów ICT wynosi 16,7% (średnia UE 18.9%)
Niedawno przyjęty Program Rozwoju Kompetencji Cyfrowych ma na celu poprawę sytuacji. Polska planuje również opracowanie strategii cyfryzacji edukacji, która ma na celu integrację technologii cyfrowych z nauczaniem i ocenianiem, zapewniając równy dostęp do edukacji cyfrowej.
Infrastruktura cyfrowa w Polsce
Polska odnotowuje wzrost liczby gospodarstw domowych, które są objęte siecią stacjonarną o bardzo dużej przepustowości. W 2020 roku było to zaledwie 65%, w 2022 roku – 71%. Jednak nadal daleko nam do celu, który w zakresie łączności ma obejmować cały kraj.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy znaczne zasoby finansowe są przeznaczane na rozwój łączności, w tym światłowodów i 5G. Polska dąży do zapewnienia powszechnego dostępu do wysokiej jakości infrastruktury telekomunikacyjnej.
Cyfryzacja biznesu w Polsce
Mimo postępów nadal w Polsce MŚP niechętnie korzystają z narzędzi cyfryzacji biznesu. Tylko 14% prowadzi sprzedaż online, a 5% sprzedaż transgraniczną. Media społecznościowe aktywnie prowadzi zaledwie 18% polskich przedsiębiorstw, a 3% korzysta w swojej działalności z AI.
Rząd pomaga w rozwoju, wykorzystując środki publiczne, w tym fundusze UE. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wspiera szkolenia i doradztwo dla menedżerów MŚP w zakresie dostosowania zasobów ludzkich i wdrożenia innowacyjnych procesów.
Cyfryzacja usług publicznych w Polsce
Polska, mimo postępów, wciąż jest poniżej średniej UE w zakresie dostępności usług cyfrowych. Odnotowano poprawę w cyfryzacji usług publicznych, ze znaczącymi ulepszeniami flagowej aplikacji e-administracji i e-zdrowia.
W 2022 roku 63% użytkowników internetu korzystało z usług e-administracji, a aplikacja mObywatel zyskiwała na popularności.
Polska osiągnęła lepszy wynik od średniej UE w zakresie dostępu do dokumentacji e-zdrowia, z 86 punktami.
Więcej informacji znajdziesz w pełnej wersji dokumentu.